عثمان صالح زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: نهال های که در این شهرستان کاشته می شود شامل سرو نقره ای، ارغوان، انواع بلوط، داغداغان، سرو خمره ای، زیتون تلخ و بنه است که در هفته منابع طبیعی در نقاط مختلف شهرستان بانه کاشته می شوند.
وی اضافه کرد: با هدف اجرای طرح ملی نهضت سبز که دوازده وزارت خانه، 6 سازمان مستقل، سه نهاد کل کشوری و 200 انجمن غیر دولتی در راستای اهداف مشخص و از پیش تعین شده نهال کاری انجام می شود.
صالح زاده ادامه داد: این نهال های در فضای سبز شهری و فضای سبز روستایی که دهیاریها متقاضی هستند و در طرح بنیاد مسکن به عنوان فضای سبز مشخص شده نهال کاری انجام می شود و همچنین در جنگل های مخروبه و جنگل های که نیاز به غنی سازی دارند گونه های بادام، بنه، گلابی وحشی، زالزالک و گونه های بومی منطقه کاشته می شود.
وی وجود بلایای طبیعی را ناشی از تخریب فضای سبز و جنگل ها و کاهش پوشش گیاهی عنوان کرد و گفت: گرم شده کره زمین، تغییرات آب و هوایی اقلیمی، کاهش آب های شیرین، بیابان زایی و پدیده گرد و غبار، سیلاب، بلایای ناگهانی و تدریجی از جمله مشکلات زیست محیطی هستند که در سطح دنیا وجود دارند و همگی ناشی از برخورد نادرست انسان با طبیعت و به صورت تدریجی شکل می گیرد.
صالح زاده افزود: در راستای حفاظت، احیا و بهره برداری بهینه از منابع تجدید شونده که همان جنگل ها، مراتع و بیابان است با 2 هدف کاهش سیر تخریب منابع طبیعی با عوامل انسانی و احیا و توسعه منابع طبیعی هشت طرح اساسی در سازمان جنگل ها و مراتع به عنوان طرح های محوری و راهبردهای انجام می شود.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری بانه با اشاره با اینکه بیش از 50 درصد تولیدات دام با مراتع و منابع طبیعی ارتباط دارد تصریح کرد: طرح تعادل دام، و بهبود و اصلاح مراتع با هدف تامین پروتئین مورد نیاز جمعیت کشور و اشتغال زایی انجام می شود.
وی اضافه کرد: طرح آبخیز داری با هدف حفاظت از منابع پایه ای آب و خاک انجام می شود که در راستای این طرح باید منابع پایه ای آب و خاک که مهمترین منابع است باید حفظ کنیم.
وی گفت: با توجه به اینکه طرح تنفس جنگل های شمال کشور در سال 94 به عنوان جنگل های صنعتی در هیات دولت تصویب شده طرح ملی زراعت چوب در اراضی زراعی و اراضی ملی برای کمک به حفظ جنگل های و تامین مواد مورد نیاز چوب در حال اجرای است.
صالح زاده طرح مهار شن و بیابان زدایی را یکی دیگر از طرح ها عنوان کرد و افزود: این طرح در 16 استان کشور در حال اجرا است که بحث بیابان زدای وپدیده گرد و غبار که با ان درگیر هستیم نقش مهمی دارد.
به گفته وی طرح تکمیل ممیزی اراضی یا تعین و تثبیت مالکیت اراضی ملی جزء طرح های محوری سازمان جنگل ها است در بحث منابع طبیعی بسیاری از مسایل به عنوان فرصت های و بسیاری به عنوان تهدیدها مطرح است که باید از فرصت به خوبی استفاده کنیم وتهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم.

**13 محوطه فضای سبز در بانه بازسازی شده است
در ادامه این آیین شهردار بانه گفت: در سال جاری بیش از 13 مورد پارک های محلات شهر بازسازی و نوسازی شده است که در سال 96 هم با محوریت توسعه پروژه های فضای سبز برنامه ریزی می شود.
بابک رستم پور افزود: در بسیاری از محلات زمین های که به کاربری فضای سبز داشته باشند و به پارک محله ای تبدیل می شود ایجاد پارک های محله ای جزی از برنامه های شهرداری در سال 96 خواهد بود.
شهرستان مرزی بانه در 242 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.
7469 /3020
**خبرنگار: زینب طلائی /**انتشار دهنده: عبدالله رحمانی
**آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.