به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالمحمد زاهدی روز چهارشنبه در جریان دیدار مدیرکل زندان های استان در سنندج، تعدد عناوین مجرمانه را یکی از دلایل افزایش جمعیت زندانها دانست و افزود: با توجه به اینکه کاهش جمعیت کیفری زندانها از منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) است از این رو حرکت در این مسیر، استفاده از مجازات های جایگزین حبس وکاهش عناوین مجرمانه را می طلبد.
وی با تقدیر از اقدامات انجام شده در زندانهای استان و در راستای اصلاح و تربیت افراد بزهکار جامعه گفت: شغل زندانبانی از مشاغل سخت و طاقت فرسای جامعه است زیرا پرسنل این مراکز در طول مدت خدمت با افرادی سروکار دارند که به دلیل ناهنجاری و ارتکاب جرم، جامعه حاضر به پذیرش آنان نبوده و برای نگهداری و بازسازگاری اجتماعی تحویل زندانها شده اند.
استاندار کردستان بیکاری را یکی از مهم ترین مشکلات مردم استان عنوان کرد و افزود: مردم کردستان همواره در کلام بزرگان به نیکی یاد شده اند از این رو اگر مشکلات حوزه اشتغال جوانان در این استان فرهنگی حل شود، آمار جرائم نیز به حداقل ممکن خواهد رسید.

**آمار ورودی زندانهای کردستان نسبت به میانگین کشوری پایین تر است
مدیر کل زندان های کردستان نیز در این دیدار فراوانی نوع جرائم در ورودی های زندانهای استان را به ترتیب جرائم مالی و حقوقی، مواد مخدر، سرقت و ربودن مال غیر، جرائم علیه اشخاص و اموال برشمرد و اظهار کرد: کردستان یکی از امن ترین استان های کشور است و آمار زندانیان نسبت به میانگین کشوری پایین تر است.
اسحاق ابراهیمی همچنین به کاهش ورودی زندانهای استان در این جرائم اشاره کرد و گفت: با توجه به اقدامات پیشگیرانه ای که از سوی مسئولان در استان انجام شده، شاهد کاهش 15درصدی ورودی های زندانهای استان هستیم و این کاهش در برخی از جرائم به 33 درصد نیز رسیده است.
وی فقر اقتصادی، کم سوادی، اعتیاد و بیکاری را از مهم ترین علل وقوع جرم در جامعه کنونی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر حدود 70 درصد از ورودهای زندانهای استان را افرادی با تحصیلات زیر دیپلم تشکیل می دهند که این موضوع حاکی از رابطه معکوس میان سطح تحصیلات و میزان وقوع جرم است.
مدیر کل زندان های کردستان در ادامه اقدامات اصلاحی و تربیتی انجام شده برای زندانیان را هدفمند و نتیجه بخش دانست و گفت: هم اکنون کلاس های فرهنگی و تربیتی در زمینه های مختلف از جمله آموزش قرآن، کتابخوانی، هنری، ورزشی، حرفه آموزی و اشتغالزایی بر اساس استعدادیابی برای این افراد برگزار می شود.
وی افزود: با همکاری مراکز ذیربط در امر اشتغال و حرفه آموزی زندانیان از جمله فنی و حرفه ای، صنایع دستی و گردشگری و جهادکشاورزی، حدود چهار هزار نفر از ابتدای سال تا پایان آذرماه جاری موفق به اخذ گواهینامه معتبر مهارتی شده اند.
ابراهیمی با طرح مشکلات زندانها و عدم کفایت اعتبارات مصوب در جهت مرمت و بازسازی زندانهای استان و اجرای دقیق و هدفمند برنامه های اصلاحی و تربیتی، خواستار توجه مسئولان به رفع مشکلات زندانها شد.
استان کردستان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال 1390 دارای 10 شهرستان، 29شهر، 31 بخش، 86 دهستان و یک هزار و 697 آبادی دارای سکنه و 187 آبادی خالی از سکنه بوده است.
کردستان در مجموع یک میلیون و 493 هزار و 645 نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و هزار و 703 روستا ساکن هستند.
7348/ 3020
**خبرنگار: افسانه گلباغی/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی
* آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.