به گزارش ایرنا بهرام نصرالهی زاده، روز پنجشنبه در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کردستان با محوریت بررسی مطالبات بخش آب استان که با حضور جمشید انصاری معاون رئیس جمهور برگزار شد افزود: درون زایی اقتصاد به معنی استفاده از منابع داخلی در توسعه پایدار بوده و کردستان استانی است که بیشتر از هرچیز به آب شناخته شده است.
به گفته وی، کردستان 2 درصد مساحت کشور حدود 6 درصد منابع آبی را تامین می کند به همین دلیل حدود 30 درصد اقتصاد و تولید ناخالص استان مستقیم به حوزه کشاورزی و منابع آبی آن وابسته است.
وی با اشاره به اینکه سالانه حدود چهار میلیارد و 755 میلیون مترمکعب آب در دامان طبیعت این استان تولید می شود افزود: فقط 10 درصد از این میزان شامل 493 میلیون مترمکعب آن در کردستان به مصرف می رسد.
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان، به همین دلیل لازم است تدابیری اندیشیده شود تا استان بتواند از میانگین مصرف آب خود را در حوزه های کشاورزی و صنعت برای توسعه اقتصادی برای ایجاد اشتغال افزایش دهد.
نصرالهی زاده افزود: صنعت کردستان نیز در حال انجام اقدام های بنیادی بوده و با توجه به محوریت آب در توسعه استان لازم است نیازهای آب شرب شهری و روستایی، کشاورزی و صنعت صورت گسترده توسط وزارت نیرو تامین شود.
جمشید انصاری رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور که نماینده معین دولت در کردستان است امروز پنجشنبه همراه با رحیم میدانی معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو به کردستان سفر کرده بود.
انصاری پس از برگزاری جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی راهی شهرستان مرزی مریوان شد تا در مرز باشماق در جمع اهالی یکی از روستاهای این شهرستان حاضر یابد.
کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع دارای حجم بارشی معادل 13.2 میلیارد متر مکعب در سال (3.1 درصد کل بارندگی کشور) و 17 رودخانه دائمی و 24 رودخانه فصلی با حجم منابع آب سطحی 4.3 میلیارد مترمکعب(6.6 درصد روان آبهای کشور) بوده و دارای سه حوضه آبریز درجه یک کشور است.
3034/ 3020
** خبرنگار: حسن حسین زاده/**انتشاردهنده: عبدالله رحمانی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.