شهرک‌های صنعتی یک و سه سنندج به واسطه گسترش سکونت در یکی از روستاهای اطراف در یک دهه گذشته با تنگناهای زیادی مواجه شدند و هر چه می‌گذرد بر بار مشکلات آنها اضافه می‌شود و به همین دلیل استاندار کردستان از دی ماه امسال هیاتی را موظف به بررسی این مسائل کرده است.

کردستان ۱۷ شهرک و ۱۱ ناحیه صنعتی دارد و در این بین شهرک‌های صنعتی شماره یک و سه سنندج به دلیل وضعیتی که در آن قرار گرفته‌اند نه تنها در استان بلکه در کشور جنس مشکلاتشان خاص و ویژه است.

به گزارش جماران به نقل از ایرنا، این مشکلات پیش آمده برای واحدهای مستقر در این ۲ شهرک به بحث بازار و تولید مربوط نمی‌شود بلکه سبز شدن قارچ گونه ساختمان‌های مسکونی در اطراف این مناطق صنعتی به ویژه شهرک شماره یک طی یک دهه اخیر معضلاتی را برای حوزه تولید بوجود آورده است.

اهمیت و جایگاه شهرک‌های صنعتی در بهبود و ارتقای سطح تولید، اشتغال، جذب سرمایه اعم از داخلی  وخارجی برکسی پوشیده نیست لذا برای دستیابی به این مهم توجه به تنگناها و معضلات پیش‌روی این شهرک‌های امری لازم و ضروری است.

قسمت اعظم مشکلات شهرک صنعتی شماره یک و سه که در فاصله کمی از هم قرار گرفته‌اند به گسترش روستای آساوله از اواخر دهه ۸۰ به بعد برمی‌گردد که با پیوستن سه روستای اطراف سنندج شامل نایسر، ننله و حسن آباد به ناحیه شهری، بر این مسائل افزوده شد.

روستای آساوله در پنج کیلومتری سنندج مرکز استان قرار گرفته است و عده‌ای بعد از تصویب نواحی منفصل شهری به طمع پیوستن آن به شهر و در نتیجه افزایش قیمت و کسب سود بیشتر، اقدام به خرید و فروش اراضی این روستا کردند.

همین اقدام، جمعیت این روستا را در عرض یک دهه چندین برابر کرد به گونه‌ای که نه تنها اراضی روستا بلکه اراضی شهرک‌ صنعتی هم از طمع عده‌ای سودجو در امان نماند و بیش از هفت هکتار از زمین‌های شهرک صنعتی شماره یک به مردم فروخته شده است.

یکی از شرایط ساخت هر واحد صنعتی فاصله استاندارد و تعیین شده آن با بافت مسکونی است که این مهم به منظور حفظ سلامت مردم در همه کشورها تعیین و رعایت می‌شود ولی در سنندج که اغلب آنها از دهک‌های پایین جامعه هستند و توان خرید زمین و خانه در داخل شهر را ندارند با قرار گرفتن در محوطه شهرک صنعتی، سلامتی‌شان به خطر افتاده است.

علاوه بر خطری که برای سلامتی مردم بوجود آمده، برای این شهرک‌های صنعتی هم چالش‌هایی ایجاد شده است که این گزارش به بخشی از مشکلات پیش آمده برای این واحدهای مستقر در این شهرک ها پرداخته‌ است.

مشکلاتی که بعد از گذشت ۲۵ سال هنوز به قوت خود باقی است

مدیرعامل شرکت احیا صنعت کردستان و نماینده واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی شماره یک و سه سنندج در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به دلیل جانمایی اشتباه این ۲ شهرک در زمان کارشناسی و احداث آن امروز با مشکلات و معضلات زیادی مواجه شده است.

محمد کابله سوری یکی از مشکلات شهرک صنعتی شماره یک را همجواری آن با روستای آساوله اعلام کرد و افزود: ساکنین این روستا مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان شاغل در این شهرک ایجاد و ۲ تا سه هکتار از اراضی این محدوده را هم تصرف کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از دیگر مشکلات پیش آمده در این شهرک افزایش تردد، ترافیک و تصادفات، استهلاک جاده و معابر و دپوی زباله‌های روستاییان است،یادآور شد: امکانات لازم و ضروری هم چون ایستگاه آتش نشانی، سرویس‌های بهداشتی در این ۲ شهرک وجود ندارد.

کابله‌سوری با اشاره به اینکه وجود اینترنت یکی از نیازهای اساسی و ضروری واحدهای تولیدی به ویژه در بخش بازاریابی و فروش است، گفت: سرعت اینترنت در شهرک‌های صنعتی شماره یک و سه سنندج بسیار ضعیف است و وضعیت مطلوب و رضایت بخشی ندارد.

مدیرعامل شرکت احیا صنعت کردستان افزود: بعد از گذشت بیش از ۲۵ سال از احداث این ۲ شهرک و واگذاری اراضی آن؛ هنوز واحدهای موجود در آن دارای سند مالکیت نیست و  تغییرکاربری غیرقانونی و عدم سنخیت اشتغال ایجاد شده در واحدها از دیگر مشکلات موجود در این شهرک‌های صنعتی است.

کابله‌سوری با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ واحد تولیدی در این دو شهرک وجوددارد، افزود: هم اکنون در شهرک صنعتی شماره سه، ۳۰ تا ۳۵ واحد تولیدی فعال است.

برخی از صاحبان واحدهای تولیدکننده فعال در این دو شهرک درخواست دارند شهرک صنعتی اختصاصی شود تا بیشتر از این زیرساخت‌های موجود در آن از بین نرود.

در برهه کنونی که مشکلات اقتصادی و عدم ثبات قیمت ها به اندازه کافی کمر واحدهای تولیدی را خم کرده است نفوذ واحدهای مسکونی به محدوده شهرک‌های صنعتی سنندج قوز بالا قوز به شمار می‌رود.

تصرف ۷.۳ هکتار از اراضی شهرک صنعتی سنندج

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه جلسه‌های زیادی با حضور اعضای شهرک و مدیران شهرستاتی و حتی مسوولان استانی و کشوری به منظور رفع مشکلات این ۲ شهرک تشکیل شده است، افزود: به دلیل گسترش روستای آساوله و همجواری آن با شهرک صنعتی شماره یک، شاهد ادغام‌ مشکلات شهرک صنعتی و سکونتگاه آساوله هستیم.

احمد خسروی در ارتباط با مبحث مربوط به عدم وجود تصفیه خانه در این شهرک‌ها گفت: کنترل و انجام آزمایش‌های مستمر BOD , از فاضلاب واحدهای موجود در این شهرک نشان می‌دهد که پساب و پسماند صنعتی ندارند و فاضلاب‌ها در گریدهای یک تا سه و در سطح خانگی است.

وی اضافه کرد: هر واحدی که براساس تشخیص اداره کل محیط زیست استان و شرکت آب و فاضلاب نیاز به تصفیه خانه داشته باشند، مکلف به ایجاد آن شده‌اند.

 خسروی با اشاره به اینکه ۷.۳ هکتار از اراضی این شهرک توسط دلالان و زمین‌خواران تصرف و غیرقانونی به مردم و ساکنان کنونی آساوله فروخته شده است، یادآور شد: تاکنون برای ۴۵۰ واحد مسکونی غیرمجاز مستقر در این اراضی حکم قضایی و قلع‌ و قمع اخذ شده است.

خروج ۵۷ واحد در ۲ شهرک صنعتی سنندج از حالت تولیدی

وی وسعت اراضی موجود در شهرک صنعتی شماره یک و سه سنندج را ۶۹ هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان ۱۲ هکتار مربوط به شهرک صنعتی شماره سه و مابقی شهرک شماره یک است.

خسروی با اشاره به اینکه میزان اشتغالزایی در شهرک‌های شماره یک و سه سنندج چهار هزار و ۵۰۰ نفر است، اضافه کرد: در این ۲ شهرک ۳۸۰ واحد تولیدی مستقر شده که از این تعداد ۲۲۰ واحد فعال و مابقی غیر فعال هستند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کردستان افزود: براساس بررسی‌های انجام شده ۵۷ واحد موجود در این ۲ شهرک به انبار تبدیل شده و از حالت تولیدی خارج شده است.

ادغام بافت مسکونی و صنعتی موجب شده است که محل دپوی زباله به یکی از معضلات جدی در شهرک صنعتی شماره یک سنندج تبدیل شود و کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت استان هم نسبت به استمرار این مشکل و عواقب ناگوار آن هشدار داده‌اند.

معضل عدم تفکیک زباله شیمایی و خانگی در ۲ شهرک‌ صنعتی

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همه پیشرفت‌های بشری در راستای ارتقای سطح زندگی انجام شده و می‌شود که بی‌شک تحقق این مهم مستلزم افزایش سطح بهداشت است.

ابراهیم قادری به مشکلات بهداشتی در شهرک‌های صنعتی سنندج اشاره کرد و افزود: اگر از روند افزایشی ساخت و ساز غیرمجاز ابنیه مسکونی از سمت آساوله به طرف شهرک صنعتی شماره یک جلوگیری نشود معضلات بدتر از آنچه امروز در این محدوده شاهده هستیم بوجود می‌آید.

وی با اشاره به اینکه انجام تردد زیاد  و دپوی زباله در این مسیر باعث مشکلات بهداشتی  فراوانی شده است، اضافه کرد: عدم تفکیک زباله شیمیایی و خانگی، نبود کارگاه‌های بازیافت زباله و عدم رعایت حداقل استانداردهای لازم موجب معضلات بهداشتی در این شهرک شده است.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: انبار غله موجود در شهرک صنعتی شماره یک که محل تردد کامیون‌های باری شده، منجر به ایجاد گرد و غبار و مسایل بهداشتی برای واحدهای صنعتی همجوار این انبار شده است.

قادری یادآور شد: در سنندج و سقز در فصل سرد سال شاهد ایجاد پدیده اینورژن یا وارونگی دما هستیم که این اتفاق در بلندمدت می‌تواند خطرناک باشد بنابراین در توسعه شهرک‌های صنعتی در این ۲ شهرستان باید این مهم مورد توجه قرار گیرد.

از شهرک های صنعتی به عنوان ویترین توسعه نام می برند و بی‌شک درگیر شدن واحدهای تولیدی مستقر در آن، جدا از مشکلات و تغییر و تحولات اقتصادی، توانشان را برای ادامه مسیر تولید کاهش می‌دهد و اینگونه بیشتر توان سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان بجای حوزه تولید به حاشیه‌ها و جزئیاتی معطوف می‌شود که اگرچه در ظاهر کم اهمیت‌اند ولی در مجموع تاثیرگذاری آنها بر روند فعالیت‌ها زیاد است.

استاندار کردستان در آخرین جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که در اوایل دی‌ماه سال جاری برگزار شد برای بررسی و حل و فصل مشکلات شهرک‌های صنعتی شماره یک و سه سنندج دستور تشکیل هیاتی متشکل از معاونین امور عمرانی و اقتصادی استاندار، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان و شهردار سنندج را داد.

بهمن مرادنیا به این هیات تا ۱۵ بهمن امسال فرصت داده تا این مشکلات را کامل احصا کرده و راهکارهایی هم برای برون رفت از آن پیشنهاد دهند.

صاحبان واحدهای مستقر در این شهرک‌ها گرچه دلخوشی نسبت به حل مشکلات در کوتاه مدت ندارند ولی این بار هم امیدوار هستند مسوول ارشد استان با پیگیری‌های خود بخشی از مشکلات را از سر راه تولید در این مناطق بردارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.