ارزیاب سازمان فرهنگی یونسکو آخر شهریور ماه امسال به اورامان سفر می کند.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان گفت: آخر شهریور (۲ هفته دیگر) ارزیاب سازمان فرهنگی یونسکو برای بررسی شرایط ثبت جهانی منطقه اورامانات به کردستان سفر می‌کند.

به گزارش جماران، پویا طالب نیا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این قدم آخر برای ثبت جهانی اورامان است و ارزیاب یونسکو با بررسی ایرادات احتمالی ۶ ماه برای رفع آن به ما فرصت می‌دهد و در سال آینده و در چنین روزهایی جلسه رای گیری برای ثبت جهانی اورامان در یونسکو برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در حال آماده سازی نهایی روستاهای منطقه اورامان پیش از سفر ارزیاب یونسکو هستیم، یادآور شد: قبلا مشاور یونسکو به منطقه سفر کرده و گزارشی برای اینکه چه تغییرات و کارهایی باید انجام شود به ما ارائه کرده بود.

طالب نیا با بیان اینکه حدود هشت روستا پایلوت مشخص شده است، اضافه کرد:‌ استانداری کردستان اعتباراتی در این راستا به دهیاری‌های این روستاها ارائه کرده تا کارهای مورد نظر برای تسریع در ثبت جهانی منطقه اورامانات را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات ملی هم برای ثبت جهانی اورامان اختصاص داده شده است، افزود: دهیاری‌ها با نظارت این پایگاه، ساماندهی بافت روستاها را از جمله در زمینه نظافت عمومی، جداره سازی، کف سازی، معماری و مرمت را آغاز کرده‌اند.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان با بیان اینکه مهمترین موضوع در زمینه ثبت جهانی اورامان هویت معماری منطقه است که تاکید بر این بوده مردم برای حفظ آن تلاش کنند هرچند تغییراتی در بافت بومی منطقه دیده می‌شود، گفت: بر ابعاد دیگر هویت اورامان از جمله زبان، پوشاک، میراث ناملموس، جشن‌ها و موسیقی هم تاکید کرده‌ایم.

وی تاکید کرد: اورامان منطقه وسیعی حدود ۳۰۳ هزار هکتار است که در میان ۲ استان کردستان و کرمانشاه قرار دارد و در کردستان از جمله شامل هورامان تخت، دولاب، شیان، بیساران و پالگنان می‌شود.

طالب نیا افزود: ۲ دفتر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان در استان‌های کردستان و کرمانشاه وجود دارد که در راستای مدیریت یکپارچه، استان کردستان مدیریت کارها را بر عهده دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.