شهاب محمدی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از جمله مهمترین اتفاقات و اقدامات انجام شده در حوزه محیط طبیعی استان ثبت ۲ اثر طبیعی ملی در شهرستان‌های مریوان و بانه است.

وی اضافه کرد: در هر جایی که پدیده‌های نمونه یا مجموعه‌های گیاهی و جانوری (زیست‌محیطی) نادر یا اشکال و مناظر کم‌نظیر، ویژه و غیرقابل جایگزین که از جهات علمی، تاریخی یا طبیعی دارای ارزش حفاظتی باشند، به عنوان اثر طبیعی معرفی و به ثبت می‌رسد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان افزود: غار کُنه شه‌م شه‌م در شهرستان مریوان با داشتن سه گونه خفاش کمیاب و به عنوان تنها غار بکر و دستخورده و منطقه کانی بُرد بانه با دارا بودن دو تیپ اکولوژیکی منحصر به فرد و ارزشمند افرا  و آزاد، سال گذشته به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیدند.

محمدی یادآور شد: علاوه براین سال ۹۸ منطقه چل چمه و سارال با مساحت ۹۶ هزار هکتار بعد از چند سال و با پیگیری های انجام شده به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شد و اینگونه تعداد مناطق حفاظت شده استان به پنج منطقه افزایش پیدا کرد.

وی تاکید کرد: برگزاری مراسم روز جهانی تالاب ها در بهمن سال گذشته در سنندج از دیگر برنامه‌های مهم و شاخص اداره کل محیط زیست استان بود که نقش بسیار مهمی در شناساندن این تالاب بی‌نظیر در سطح ملی و منطقه داشت و اینگونه برنامه‌های مهم شرایط بهتری را نسبت به قبل از لحاظ حفظ، صیانت و احیای تالاب ایجاد می‌کند.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.