محمدفرید سپری روز پنجشنبه در جلسه ویدئو کنفرانس ارائه گزارش به وزیر جدید جهاد کشاورزی با بیان اینکه این محصولات شامل گندم، دانه‌های روغنی، گوشت قرمز، شیر، گوشت سفید، تخم مرغ، بذر، نهادهای اصلاح شده و گیاهان دارویی است، اظهار داشت: در بین این محصولات گیاهان دارویی با ۲۰۲ درصد تحقق، گندم با ۱۲۰ درصد و شیر با ۱۱۵ درصد تحقق بیشترین میزان را داشتند.

وی اضافه کرد: استان کردستان در راستای اجرای برنامه های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی موفق عمل کرد و درحوزه زراعت غیر از کلزا که با توجه به شرایط خاص مناطق سردسیر و غرب کشور در سال زراعی گذشته، همه برنامه های ابلاغی وزارتخانه به صورت ۱۰۰ درصد و بیشتر اجرایی شده است.  

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: در راستای تولید گندم، استان کردستان که با آب سبز تولید شده که کمترین هزینه برای منابع آبی را دارد  پیش بینی می‌شود امسال ۱۰ درصد از کل گندم کشور از کشاورزان گندمکار این استان خریداری شود.  

سپری با اشاره به طرح پیشران ۱۳هزارتنی تولید گوشت قرمز در کردستان که مصوب کشوری بوده است، افزود: با توجه به وجود دام مازاد در استان و بروز قاچاق دام به اقلیم کردستان عراق باید سر و سامانی به این حوزه داده شود تا همزمان با حذف قاچاق دام، بازار آن را نیز کنترل کنیم.  

وی تاکید کرد: نیاز است در راستای حمایت از تولید شیر استان خرید حمایتی این محصول به طور جدی در دستور کار قرار گیرد بخصوص کاهش تعرفه های صادراتی و در نتیجه افزایش صادرات از اهم تصمیمات کارساز می‌تواند باشد.

برنامه خود اتکایی بذر در کردستان اجرا شد
سپری اظهار داشت: در بحث بذر در استان اقدامات خوبی انجام شده به طوری که امروز بیش از  ۹ رقم گندم دیم و ۶ رقم گندم آبی در سطح مزارع کردستان کشت می‌شود و همچنین در بحث تولید بذر نخود و جو هم اقداماتی در دست انجام است به گونه‌ای که برنامه خود اتکایی بذر در کردستان تا چند سال آینده کامل خواهد شد.  

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان از توسعه گلخانه در استان کردستان خبر داد و افزود: تا پایان سال ۹۷ فقط ۲۰ هکتار گلخانه احداث شده داشتیم در حالیکه سال ۹۸ فقط ۶۱ هکتار مجوز صادر شد که ۴۵ هکتار به بانک‌های عامل معرفی و بالغ بر ۲۱ هکتار برای اخذ تسهیلات نهایی شد و در سال جاری ۱۶ هکتار از آن به بهره‌برداری می‌رسد.  

وی به مقام برتر استان در استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری اشاره کرد و گفت: ۱۶ هزار و ۸۱۰ هکتار از شبکه‌های فرعی شمال غرب و غرب کشور در کردستان با بیش از ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد که به ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار جهت اتمام نیازمند است البته بیش از ۴۰ میلیارد تومان سند بدهی پیمانکاران آماده پرداخت است.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.