عرفان مومن‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان بارندگی نگران کننده نیست چرا که در مقایسه با درازمدت ۳۲ درصد افزایش داشته است ضمن اینکه بارش‌های اوایل فروردین پارسال سیل‌آسا بود و موجب خسارت به بخش‌های مختلف شد.

وی با بیان اینکه بیشترین بارندگی استان در طول سال آبی جاری مربوط به بانه و به میزان ۷۶ میلیمتر بود، افزود: در این مدت در بیجار ۳۱ میلیمتر، دهگلان ۳۷، دیواندره ۳۳،   سروآباد ۶۲، سقز ۴۴، سنندج ۴۱، قروه ۳۵، کامیاران ۵۷ و مریوان ۶۹ میلیمتر بارندگی ثبت شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان به سرریز شدن سه سد بانه، زریبار و سورال طی روزهای اخیر اشاره و اضافه کرد: میزان آب ورودی و خروجی سدهای استان به طور مرتب مدیریت و کنترل می‌شود اما احتمال سرریز شدن چند سد دیگر نیز وجود دارد.

مومن‌پور یادآور شد: با توجه به خاصیت بارش‌های بهاری و رگباری بودن آن، امکان طغیان رودخانه‌ها در روزهای آینده وجود دارد، بنابراین مردم باید زمان بارندگی از تردد در حاشیه رودخانه‌ها و پایاب سدها خودداری کنند.

وی تاکید کرد: کشاورزانی که در بستر و حاشیه رودخانه‌ها فعالیت دارند، موقع بارندگی هشدارها را جدی بگیرند و تاسیسات و تجهیزات خود را در این مناطق جمع‌آوری کنند.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ دشت بوده که ۵ دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر درجنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

از مجموع ۳۰ سد استان، هشت سد در حال بهره‌برداری، ۱۰ سد در دست اجرا و ۱۲ مورد نیز مطالعاتی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.