کامران خرم روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حجم آب پشت سدهای کردستان در مدت مشابه سال گذشته ۱.۸ میلیارد مترمکعب بود که امسال حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب کاهش نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه حجم کل مخازن سدهای کردستان حدود ۲.۵ میلیارد مترمکعب است، افزود: سدهای استان در شرایط خوبی قرار دارند و با تمهیدات صورت گرفته، آمادگی برای مهار سیل احتمالی و افزایش حجم ذخیره آب در آنها وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان میزان آب ورودی سد قشلاق را حدود ۳۴ مترمکعب بر ثانیه اعلام کرد و یادآور شد: دبی ورودی سد چراغ ویس ۵۱ مترمکعب و سد زیویه پنج مترمکعب است.

خرم به سرریز شدن سد سورال دهگلان با حجم ۱۱.۲ میلیارد مترمکعب اشاره و اضافه کرد: امسال لایروبی رودخانه‌های اصلی استان از جمله رودخانه قشلاق و گاوه‌رود و نقاط حادثه‌خیز در دستور کار قرار گرفته است.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستانها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ دشت بوده که ۵ دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر درجنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

از مجموع ۳۳ سد استان، ۱۱ سد در حال بهره برداری، ۱۰ سد در دست اجرا و ۱۲ مورد نیز مطالعاتی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.