دانشگاه  کردستان با همکاری و همراهی همه اساتید، دانشجویان، مدیران و پرسنل و همچنین با بهره گیری از توان فنی بالقوه توانسته است یکی از معدود دانشگاه‌های کشور باشد که خدمات آموزشی آن در شرایط تعطیلی دانشگاه ها در حال استمرار باشد.

رییس دانشگاه کردستان دوشنبه شب در این ارتباط گفت: این دانشگاه برا دومین هفته متوالی (از ١٧ تا ٢٣ اسفند) توانسته است با برنامه ریزی مناسب کلاس‌های آموزشی خود درتمامی مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را به شیوه آموزش الکترونیکی برگزارکند.

دانشگاه کردستان دارای ٤٦ گروه آموزشی، ٥٦ رشته کارشناسی، ١١٤ رشته کارشناسی ارشد و ٣٠ رشته دکتری است و ۱۱ هزار و ۴۵۰ دانشجو(هفت هزار و ۷۰۰دانشجوی کارشناسی، سه هزار و ۲۰۰ دانشجویی کارشناسی ارشد و ٥٥٠ دانشجوی دکتری) در حال تحصیل هستند.

 بیش از ٥٠٠  دانشجوی بین الملل ( بیشتر از کردستان عراق ) در دانشگاه کردستان تحصیل می کنند که امکانات نرم افزاری آموزش مجازی برای این دانشجویان نیز فراهم شده و آموزش این دانشجویان در خارج از کشور در قالب آموزش الکترونیکی در حال انجام است.

رحمت صادقی با بیان اینکه در نیم‌سال تحصیلی جاری دروس دانشگاه توسط حدود ٨٣٠ مدرس (٣٨٠ هیات علمی تمام وقت و ٤٥٠ مدرس مدعو) تدریس می شود، اضافه کرد: همچنین بیش از چهار هزار و ۵۰۰جلسه درس در هفته برگزار می‌شود که ۲ هزار و ۸۳۳ مورد آن تئوری بوده و به صورت الکترونیکی ارائه می‌شود و  در مجموع در هر ساعت آموزش مجازی در دانشگاه به طور میانگین بیش از هزار و ۲۵۰ دانشجو حضور دارند.

از اواخر بهمن ماه سال جاریی که احتمال شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاس‌های درسی قوت گرفت، مدیریت دانشگاه کردستان پس از کار کارشناسی تصمیم گرفت که فرایندهای آموزشی دانشگاه را برای شرایط بحرانی آماده کند به نحوی که کمترین لطمه نیز به امر آموزش وارد نشود.

در این راستا حوزه معاونت آموزشی به کمک مجموعه مدیریت فناوری تمامی بسترهای لازم را برای ارائه دروس به شیوه الکترونیکی در تمامی مقاطع  مهیا کرد وبرای این مهم مدیریت آموزشهای آزاد و الکترونیکی دانشگاه، تمامی اطلاعات اساتید و مدرسان شامل ٨٣٠ استاد، ۱۱ هزار و ۴۵۰ دانشجو و چهار هزار و ۵۰۰ دروس ارائه شده در سیستم آموزشی را طی سه روز از یکم تا سوم اسفند به سامانه های آموزش الکترونیکی منتقل کرد.

رییس دانشگاه کردستان با اشاره به اینکه از چهارم اسفند ماه جلسات فنی متعددی با مرکز آپا و مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه با هدف پایش امنیت سرورها و همچنین اطمینان از کیفیت ارائه سرویس های آموزش الکترونیکی برگزار شد، افزود: از این تاریخ راهنمای استفاده از سامانه آموزش الکترونیکی در قالب فایل فشرده و  فیلم آموزشی برای دانشجویان و اساتید تهیه شود.

صادقی یادآور شد: با توجه به پیچیدگی نسبی سامانه آموزش الکترونیکی برای اساتید از ٤ تا ٩ اسفندماه نسبت به برگزاری کلاسهای آموزشی و نصب نرم افزارهای مربوطه برای همکاران هیئت علمی و اساتید مدعو اقدام شد.

وی گفت:در این مدت علاوه برتشکیل کلاس‌های آموزشی حضوری، ٩ جلسه آموزش برای آشنایی اساتید و بیش از ١٢ جلسه آموزشی برای آشنایی دانشجویان کارشناسی، تحصیلات تکمیلی و بین الملل به صورت آنلاین برگزار شد و یک تیم کارشناسی متشکل از ١٠نفر کارشناس کامپیوتر وظیفه نصب و آموزش زیر ساختهای نرم افزاری بر روی لپ تاپ و کامپیوترهای اساتید و مدرسین دانشگاه را بر عهده داشتند و این تیم کارشناسی در ادامه وظیفه پشتیبانی از سامانه و رفع مشکلات نرم افزاری مدرسین و دانشجویان را از طریق مسیرهای ارتباطی در فضای مجازی بر عهده گرفتند.

وی اضافه کرد: پس از اطمینان از زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری و افزایش تعداد سرورها از یک به هفت سرور از روز شنبه ١٧ اسفند ارائه تمامی دروس نظری دانشگاه کردستان در تمامی مقاطع تحصیلی در بستر آموزش الکترونیکی شروع شد.

دانشگاه کردستان دارای پهنای باند ٤٥٠ مگابایتی اینترنت است و بخش عمده این ظرفیت به آموزش مجازی اختصاص یافته است.

 رییس دانشگاه کردستان افزود: با توجه به اینکه شیوه آموزش مجازی برای تدریس دروسی مانند ریاضی و فیزیک که نیاز به نوشتن فرمولهای ریاضی زیادی دارد با مشکلاتی همراه است دانشگاه برای رفع این مشکل تعدادی قلم نوری متناسب برایی تدریس این دروس تامین کرد.

وی با بیان اینکه در کنار این فعالیتهای فنی، تیم مدیریت و برنامه ریزی حوزه معاونت آموزشی به صورت تمام وقت کار برنامه ریزی درسی را برای ارائه دروس به صورت آموزش الکترونیکی انجام داد، تاکید کرد: اساتیدی که تجربه مدیریت گروه یا معاونت آموزشی را داشته باشند به این موضوع واقفند که برنامه ریزی درسی به دلیل شرایط و محدودیتهایی که اساتید، دانشجویان و کلاسهای درس دارند، کار پیچیده ای است و پیچیدگی این کار زمانی که به سطح دانشگاه برسد بسیاربیشتر خواهد بود.

صادقی با بیان اینکه برنامه ریزی دروس برای ارائه به صورت الکترونیکی به ۲ دلیل پیچیده تر است، اضافه کرد: اول اینکه این کار در سطح کل دانشگاه انجام می شود و دوم  باید محدودیت منابع سرورها را هم دربرنامه ریزی لحاظ کرد.

اطلاع رسانی در رابطه با برنامه های کلاسی از طریق فضای مجازی و نیز وب سایت دانشگاه کردستان بصورت منظم انجام می شود.

در شیوه آموزش الکترونیکی که دانشگاه کردستان در حال اجرای آن است با استفاده از نرم افزار کلاس مجازی وسرورهای به‌روز، اساتید و دانشجویان همانند کلاس حضوری در بستر اینترنت به صورت آنلاین در کلاس حضور پیدا می‌کنند و فرآیند تدریس با امکانات تعاملی متعددی که این نرم افزار در اختیار اساتید و دانشجویان قرار می دهد ادامه دارد.

در این شیوه تدریس، استاد و دانشجو همزمان می‌توانند به روشهای صوتی، تصویری و متنی با هم تعامل کرده و در خصوص مباحث کلاس با هم بحث و تبادل نظر کنند.

این کلاس ها امکان ضبط خودکار دارند و در صورتیکه به هردلیل دانشجو نتواند در کلاس شرکت کند، بعدا با دسترسی به اینترنت  و دانلود کلاس می تواند کلاس های برگزار شده را بارها مشاهده کند.

علاوه بر امکاناتی که دانشجویان در کلاس های مجازی به صورت آنلاین در اختیار دارند نرم افزار مدیریت یادگیری این دانشگاه امکانات متعددی را برای ارتباط استاد و دانشجو به صورت آفلاین فراهم کرده است.

 اساتید می توانند محتوای درسی خود را در بستر این نرم افزار در اختیار دانشجویان قرار دهند و تکالیف متعددی برای دانشجویان تعریف کرده و دانشجویان در بستر این نرم افزار تکالیف را دریافت کنند.

دانشگاه کردستان یکی از نگرانی های دانشجویان در شیوه آموزش الکترونیکی دسترسی به اینترنت و میزان مصرف حجم اینترنت  دانست و گفت: این نگرانی برای دانشجویانی که در استان محروم کردستان و با شرایط اقتصادی ضعیف ساکن هستند دو چندان می‌شود.

صادقی افزود: همزمان با شروع کلاس های درسی به شیوه الکترونیکی، دانشگاه کردستان مکاتبات خود را با معاونت  وزارت ارتباطات آغاز و درخواست رایگان شدن اینترنت را برای امر آموزش الکترونیکی مطرح کرد و این پیگیری ها به نتیجه رسید و بعد از این مکاتبات و با پیگیری معاونت آموزشی وزارت علوم، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، طی توییتی از رایگان شدن اینترنت برای دانشگاه ها، مدارس و مراکز آموزشی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

وی ادامه داد: متعاقب آن وزارت ارتباطات طی نامه ای به معاونت آموزشی وزیر علوم، خواستار ارسال مشخصات سرورهای آموزش الکترونیکی دانشگاه ها برای استفاده رایگان از اینترنت شد.

رییس دانشگاه کردستان یادآور شد: در این میان کارگروه آموزش الکترونیکی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سرعت و با تلاش زیاد، اطلاعات دانشگاه ها را جمع آوری و برای وزارت ارتباطات ارسال کرد و اطلاعات فعالیت های فنی و مهندسی برای ورود اطلاعات سرورهای آموزش الکترونیکی دانشگاه کردستان برای رایگان شدن اینترنت ویژه آموزش الکترونیکی به وزارت ارسال و در حال انجام است و به محض اتمام این فعالیتها نتیجه به اطلاع دانشجویان خواهد رسید.

صادقی اضافه کرد: در طول برگزاری کلاس های آموزشی، تیم فنی مراکز آموزش الکترونیکی، آپا و فناوری اطلاعات با همکاری شرکت پشتیبان به صورت تمام وقت در حال رصد اطلاعات هستند.

وی تاکید کرد: همچنین تیم پشتیبان فنی به شیوه های مختلف (تلفن، ایجاد گروه های پشتیبانی در پیام رسانها و ایمیل) با دانشجویان و اساتید در ارتباط بوده و به صورت تمام وقت در حال دریافت بازخورد و پیشنهادهای آنان است.

رییس دانشگاه کردستان با بیان اینکه این تیم با همکاری شرکت پشتیبان سعی کرده که در سریع ترین زمان ممکن مشکلات و خطاهای احتمالی سیستم را حل کند، افزود: با ادامه دار شدن این سیستم، خطاها و مشکلات اساتید و دانشجویان به تدریج در حال کاهش است و با فراگیر شدن استفاده از شیوه آموزش الکترونیکی در بین اساتید و دانشجویان، دانشگاه کردستان وارد فصل تازه ای از آموزش شده است.

رییس دانشگاه کردستان گفت: در این مدت دانشگاه نه تنها فرآیندهای آموزشی خود را ادامه داده بلکه تعدادی از اساتید از روش های نوین و خلاقانه ای در بستر این نوع آموزش در تدریس خود بهره برده اند.

وی افزود: در وضعیت موجود با قطع موقت تردد دانشجویان خارجی، فعالیتهای آموزشی دانشگاه به دانشجویان بین المللی قطع نشد و این دانشجویان در بستر آموزش الکترونیکی از خدمات آموزشی دانشگاه بهرمند شدند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.