خبرگزاری مهر: گروه استان‌ها: اخبار در خصوص مثبت اعلام شدن آزمایش افراد در استان‌های دیگر استرس، ناامنی و اضطراب را به جامعه و شهروندان استان کردستان تحمیل کرده بود تا اینکه هشتم اسفند ماه، کرونا به کردستان رسید.

این خبر به سرعت در رسانه‌ها و فضای مجازی کردستان منتشر شد و موج جدیدی از نگرانی‌ها را در بین مردم این استان ایجاد کرد و به تبع افزایش تقاضای برخی از اقلام بهداشتی همچون ماسک و مواد ضدعفونی کننده را از سوی شهروندان به دنبال داشت و مردم مضطربی که با مثبت شدن آزمایش دو فرد به کرونا ویروس در استان کردستان به داروخانه‌ها و مراکز عرضه لوازم بهداشتی و پزشکی برای تهیه اسپری الکل و مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح مراجعه می‌کردند، اما اکثر این تقاضاها با جواب منفی مواجه می‌شد.

در شرایطی که برخی با وجود همه‌گیری ویروسی که به ندرت کشنده است، اما نمی‌توان از کنارش به راحتی عبور کرد، به فکر سودجویی، دلالی و احتکار افتادند و در نقطه مقابل این افراد انسان نما، برخی در تفکر کمک به همنوع از روش‌های مختلف بودند.

در همین راستا می‌توان گفت جهادگران عرصه اقتصادی در استان کردستان، تولید هر چه بیشتر مواد ضدعفونی کننده به منظور کاهش نگرانی‌های کمبود و تأمین این کالاها را در بازار مد نظر دادند و چهار واحد تولیدی در استان به سمت تولید مواد ضدعفونی حرکت کردند.

روز گذشته تعدادی از خبرنگاران خبرگزاری‌های رسمی کشور در کردستان به همراه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از چند واحد تولید مواد ضدعفونی و تولید لباس‌های ایزوله بیمارستانی بازدید کردند و از نزدیک با تلاش تولیدکنندگانی که خطوط تولیدی خود را برای این کار تغییر داده بودند، آشنا شدند.

تولید مواد ضدعفونی در کردستان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در حاشیه بازدید از واحدهای تولید مواد ضدعفونی کننده در سنندج، گفت: چهار واحد تولیدی که دو واحد آن در سنندج و دو واحد نیز در سقز قرار دارد، در حال تولید مواد ضدعفونی کننده هستند تا نیاز مردم استان را تأمین کنند.

محمد دره وزمی با بیان اینکه با کمک معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان ۲۵ تن الکل مورد نیاز برای این واحدها را تأمین کردیم و در اختیار آنها قرار دادیم، اظهار داشت: در یکی از واحدهای تولیدی سنندج روزانه پنچ تا شش تن مایع ضدعفونی کننده در بطری‌های ۵۰۰ سی سی به قیمت ۱۶ هزار و ۷۵۰ تومان برای مصرف کنندگان تولید می‌شود.

وی افزود: همچنین در یکی دیگر از این واحدها روزانه دو تن مایع ضدعفونی کننده در بطری‌های ۴۰۰ سی سی به قیمت ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان برای مصرف کنندگان تولید می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه از روز یکشنبه مردم می‌توانند به داروخانه‌های سطح استان مراجعه و مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز خود را تهیه کنند، ادامه داد: سازمان صمت با تمام توان از تولیدکنندگان استان که برای رفع نیاز مایحتاج مردم در این ایام درگیر با بیماری کرونا وارد عرصه مبارزه شدند، حمایت می‌کند.

دره وزمی با اشاره به اینکه علاوه بر این دو واحد، یک واحد تولید لباس ایزوله بیمارستانی هم در سنندج شروع به فعالیت کرده است، یادآور شد: تمامی این محصولات تولیدی با نظارت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تولید و توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه واحد تولید ماسک در استان نداریم، بیان کرد: به طور سنتی در چند واحد تولیدی روزانه حدود ۲۰ هزار ماسک تولید می‌شود که به زودی قرار است یک خط تولید ماسک نانو نیز در سنندج راه اندازی شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: ماسک‌های پارچه‌ای تولید شده زیرنظر معاونت غذا و دارو تولید می‌شود و این ماسک‌ها قابلیت شست و شو را دارند به گونه‌ای که بعد از یک بار مصرف آن را در ظرف آب جوش و مواد ضدعفونی کننده قرار دهید می‌توانید دوباره از آن استفاده کنید.

دره وزمی اظهار داشت: دستگاه تولید ماسک توسط یکی از واحدهای تولیدی استان سفارش داده شده و تا دو هفته آینده وارد سنندج می‌شود که با شروع بکار آن شاهد تولید انبوه ماسک هم خواهیم بود.

وی با بیان اینکه تا پایان هفته جاری هم واحد تولید دستکش یکبار مصرف هم در استان آغاز بکار می‌کند، افزود: واحدهای تولیدکننده مواد ضدعفونی، لباس ایزوله بیمارستانی، دستکش و ماسک از حمایت‌های سازمان صمت برخوردار هستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان ادامه داد: تولیدکنندگان ما تا زمانی که دغدغه‌های مردم و کادر پزشکی در خصوص تجهیزات مورد نیاز مقابله با کرونا رفع شود همواره پای کار خواهند بود.

اما این بار به نظر می‌رسد که بر خلاف مسئولان که پای کار آمده اند تا نگذارند ویروس کرونا بیش از این در بین شهروندان کردستانی شیوع پیدا کند، مردم استان پای کار نیستند و به هیچ عنوان توصیه‌های بهداشتی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی بیان می‌شود را رعایت نمی‌کنند تا رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان انتقاد تندی نسبت به این جریان داشته باشد.

هشدار جدی دانشگاه علوم پزشکی کردستان

فرزین رضاعی با بیان اینکه اوضاعی که از عدم رعایت هشدارها در سنندج دیدم واقعاً نگران کننده است، بیان کرد: امروز به چشم خود دیدم که نازل‌های پمپ بنزین هنوز توسط راننده استفاده می‌شود و هنوز برخی قلیان سراها فعال است.

وی یادآور شد: اگر مردم رعایت نکنند ظرف یک ماه آینده تمام تخت‌های بیمارستان‌های کردستان به بیماران کرونا اختصاص می‌یابد و آن موقع دیگر برای رعیت مسائل بهداشتی و همراهی مردم برای مقابله با این ویروس بسیار دیر است.

مردم کردستان در مقاطع تاریخی گذشته، بارها شرایط سخت‌تر از این اتفاق را پشت سر گذاشته‌اند و با اتحاد و همدلی به یقین می‌توانند با کرونا نیز مقابله کنند و تنها باید مفاهیمی چون همدلی و مشارکت اجتماعی را جدید تر از گذشته بگیرند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.