این روزها ویروس کرونا بحث اصلی مردم است و هر جا و مکانی که حضور پیدا کنید، آنجا تبدیل به میزگردی برای تجزیه و تحلیل این بیماری می‌شود.

تعدادی از افراد، وجود یا شیوع این ویروس را به شوخی گرفته و تعداد زیادی هم آن را جدی، خطرناک و بلای جدید قرن می‌نامند و همواره بر جدیت و اقدامات پیشگرانه به آن دسته که معتقد به خطر کرونا نیستند تاکید می‌کنند.

شدت بالای شیوع کرونا در روزهای اخیر، موج نگرانی و اضطراب را میان جامعه بیشتر کرده و مردم بلاخره بعد از چند روز و شنیدن خبرهای زیاد در فضای مجازی و حقیقی، خطر این ویروس کشنده را دریافتند و دیگر مثل روزهای اولیه بی‌تفاوت نیستند بلکه با ماندن در خانه و قرنطینه خود و خانواده، جدیت این بیماری را حس کردند و در تلاش برای شکست آن هستند.

از اوایل شیوع ویروس کرونا در کشور، چند روز نگذشته بود که این ویروس سر از شهرستان سقز در آورد و با شیوع آن، ترس و نگرانی در میان مردم افزایش یافت آنها با شنیدن خبرهای ضد و نقیض در خصوص شیوع این ویروس، خطر را بخوبی احساس کرده و تا حدود زیادی برای مقابله با آن آماده شدند.

طبق گفته دانشگاه علوم پزشکی کردستان، آمار مبتلایان و افراد مشکوک به کرونا در سقز به مراتب بیشتر از شهرهای دیگر استان است و امروز هم با فوت چهارمین بیمار مشکوک به کرونا در این شهرستان، نگرانی‌ها بیشتر شد.

چند روز قبل ستاد کنترل ویروس کرونا در سقز اعلام کرد: نظر به اینکه موارد اولیه ابتلا و انتقال بیماری (از ۲۰ بهمن ما ۹۸) روی داده است، برگزاری هرگونه مراسم ترحیم در مساجد و جشن در تالار عروسی و دیگر تجمعات ممنوع است و لازم است افرادی که پیش از این در چنین محل‌هایی حضور داشته‌اند با انجام خودمراقبتی و قرنطینه فردی به مدت حداقل ۱۴ روز در منزل بمانند.

این بیانیه ستاد کنترل ویروس کرونا در سقز، زنگ خطری برای سقزی‌ها شد تا با شنیدن این خبر و خبرهای همچون فوت و افزایش تعداد مبتلایان مشکوک به کرونا و قرنطینه کردن آنها در بیمارستان امام خمینی (ره) خود را در منازل قرنطینه کرده و با جدیت توصیه‌های بهداشتی را در منازل دنبال کنند.

هم اکنون در سقز، بسیاری از واحدهای صنفی از جمله پارچه فروشان، خیاطان، طلافروشان، پاساژها، بازار نه‌که‌روز و مجتمع‌های تجاری و همچنین دفاتر پیشخوان دولت، فعالیت خود را برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، تعطیل کردند که این اقدام از سوی بسیاری از شهروندان، حرکتی مهم در راستای سلامت عموم تلقی می‌شود.

عصر وقتی به مرکز شهر رفتم، با صحنه عجیب بسته بودن مغازه‌های بازار و پاساژها، کاهش چشم گیر حضور مردم در پیاده روها و پارک ها مواجه شدم که نشان دهنده این است مردم به توصیه های بهداشتی توجه کرده و در حال پیشگیری از کرونا هستند.

سقز و کرونا

فرماندار ویژه سقز در این ارتباط گفت: برای پیشگیری بهتر و موثر از شیوع ویروس کرونا، از مردم خواهشمندیم بمدت یک هفته در منازل خود بمانند و با رعایت توصیه‌های بهداشتی زمینه کنترل و نابودی این ویروس را فراهم کنند.

کامیل کریمیان با بیان اینکه مردم خودمراقبتی را در اولویت مقابله با کرونا قرار دهند، افزود: رفتارهای اغلب مردم نشان دهنده درک صحیح از تهدیدهای ویروس کرونا است اما برخی نیز نسبت به آن بی‌توجه هستند.

وی از رسانه، سازمان‌های مردم نهاد و فعالان مدنی و اجتماعی خواست تا با تشکیل پویش‌های اجتماعی، شهروندان را نسبت به افزایش خود مراقبتی ترغیب کنند.

فرماندار ویژه سقز یادآور شد: امکانات بهداشتی و پزشکی به اندازه نیاز شهرستان جذب شده و نیاز سنجی مداوم ادامه دارد بنابراین مردم نگران امکانات پزشکی نباشند.

مردم، برای تهیه مواد ضدعفونی شهرداری را یاری کنند

سرپرست شهرداری سقز نیز گفت: از جمعه قبل و با شیوع کرونا در این شهرستان، با ضدعفونی بازار بالا و پایین و همچنین مراکز ورزشی، مساجد و اماکن عمومی، عملیات پیشگیرانه از ویروس کرونا را آغاز کردیم و هر شب عملیات ضدعفونی در تمام معابر اصلی و فرعی شهر انجام می‌شود.

کیوان شهلایی با بیان اینکه ضدعفونی تمام شهر با استفاده از کمک دستگاه‌هایی مانند ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و جهاد انجام می‌شود، افزود: هر شب نیروهای تلاشگر شهرداری طبق برنامه تنظیم شده، معابر اصلی و فرعی و همچنین اماکن پرتردد را ضدعفونی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در ادامه ضدعفونی‌های سطح شهر، امشب خانه‌های مسکونی ارتش سقز ضدعفونی می شود، اضافه کرد: از امشب هم میدان تره بار و میدان دلارفروشان سقز که محلی پر تجمعی است، برای جلوگیری از ویروس کرونا ضدعفونی خواهد شد.

سرپرست شهرداری سقز با بیان اینکه وضعیت مالی شهرداری سقز مطلوب نیست، از خیرین و شهروندان خواست در این وضعیت کمک حال شهرداری باشند.

شهلایی اظهار داشت: مردم از کمک نقدی یا تهیه مواد ضدعفونی حتی وایتکس به شهرداری دریغ نکنند چرا که بشدت احتیاج به همکاری و کمک آنها داریم تا مواد ضدعفونی را تهیه کنیم.

وی یادآور شد: تعداد ۲ هزار عدد ماسک را به یک واحد تولیدی معتبر سفارش دادیم تا در اسرع وقت این اقلام را تولید و آنها را در محلات کمتر برخوردار همچون بهارستان، تازه‌آباد، شریف آباد و قوخ، بصورت رایگان بین مردم توزیع کنیم.

سرپرست شهرداری سقز از شهروندان خواست تا تردد را در معابر اصلی و مکان های شلوغ به حداقل برسانند و حتما به توصیه‌های بهداشتی وزارت بهداشت توجه کنند تا ضمن اینکه از ابتلا به ویروس کرونا در امان باشند، نیروهای شهرداری، معابر و خیابان‌ها را به راحتی ضدعفونی کنند.

بانک ها و ادارات خدمات رسان به مردم فشار نیاورند

رییس شورای اسلامی شهر سقز هم در این ارتباط، با بیان اینکه مردم و مسوولان با شیوع ویروس کرونا در این شهرستان و مقابله با این معضل درگیر هستند، گفت: برخی بانک ها برای پرداخت قسط یا مسائل مشابه با افراد و ضامن آنها تماس گرفته و آنان را تحت فشار قرار می‌دهند که در شرایط کنونی جایز نیست.

رضا اسعدی با اعتراض نسبت به اینگونه رفتارها، خواستار تعامل بانک‌ها با مردم و عمل به گفته رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر تمدید زمان بازپرداخت وام ها شد.

وی از دستگاه‌های خدمات رسان (آبفا، برق و شرکت گاز) نیز خواست از مراجعه به منازل مردم به ویژه محلات حاشیه نشین و کم برخوردار خودداری و تا اتمام رفع این بیماری و دور شدن بحران تعامل داشته و برای پرداخت قبوض مشترکان را تحت فشار قرار ندهند.

۲ هزار لیتر مواد ضدعفونی در اختیار شهرداری سقز قرار گرفت

کارگردان، نویسنده و بازیگر سقزی هم گفت: باتوجه به اینکه شهرداری در وضعیت مالی خوبی قرار ندارد، با ایجاد کمپین مردمی در طول ۲۴ ساعت گذشته با کمک‌های مردم، توانستیم همراه با دو دستگاه خودرو، ۲ هزار لیتر مواد ضدعفونی را برای ضدعفونی شهر خریداری کنیم.

هیوا اسدبیگی ضمن تشکر از اعتماد و پشتیبانی مردم سقز بابت کمکهای نقدی و غیر نقدی، افزود: از مردم خیرخواه درخواست کرد به کمپین های ایجاد شده اعتماد کنند و کمک‌های خود را در اختیار آنان قرار دهند تا همه با هم کرونا را شکست دهیم.

با توجه به اینکه ۸۰ درصد بازار سقز تعطیل است و شهروندان کماکان از بازاریان و کسبه می‌خواهند مغازه‌ها را برای پیشگیری از کرونا تعطیل کنند، عده‌ای از بازاریان به توصیه مردم عمل کرده و تا چند روز آینده مغازه را تعطیل کردند ولی عده‌ای هم از کسبه به دلیل پرداخت اجاره، قادر به تعطیلی مغازه‌های خود نیستند.

مجید که مغازه میوه فروشی دارد، در این خصوص می‌گوید: من اینجا کارگر هستم و در صورت تعطیلی مغازه وضعیت معیشتی خانواده‌ام به خطر می‌افتد، بنابراین به شایعات بیماری کرونا توجه نمی کنم و مشغول کاسبی هستم.

بسیاری از موسسات، اتحادیه‌ها، بازاریان، معلمان، نقشه برداران نظام مهندسی سقز، فعالان مدنی و اجتماعی و احاد مردم جامعه بصورت خودجوش در حال تشکیل کمپین‌هایی برای جمع آوری کمک‌های مردمی هستند تا با استفاده از آن، ماسک، ژل ضدعفونی و دستکش را تهیه و بصورت رایگان میان مردم توزیع کنند.

در سقز چهار نفر مشکوک به کرونا فوت کرده‌اند و ۳۲ نفر نیز در بیمارستان بستری هستند.

ویروس کرونا که رسما کووید - ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از ۸۰  کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

تا امروز ۲۳۳ نفر به دلیل احتمال ابتلا به ویروس کرونا به بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی در کردستان مراجعه کرده‌اند که از میان این افراد ۱۵۰نفر شان بدلیل داشتن علائم به عنوان مشکوک به کرونا بستری شده‌اند و از این تعداد نیز نتیجه آزمایش ۲۱ نفر مثبت و ۵۴ نفر منفی اعلام شده بقیه هنوز اعلام نشده است.

تا ظهر امروز پنجنشبه ۱۵ اسفند بیماران مبتلا به ویروس کرونا در کردستان شامل ۱۲ نفر در سقز، چهار نفر در بانه، ۲ نفر در سنندج، یک نفر در دیواندره، یک نفر در مریوان و قروه یک هستند.

تا کنون هیچ مورد مرگ و میر در استان بخاطر ویروس کرونا ثبت نشده اما ۱۱ بیمار مشکوک به کرونا که در بیمارستان‌ها بستری بوده و فوت کردند که نتیجه آزمایش هشت نفر منفی بوده و بقیه اعلام نشده است.

تعداد محدود آزمایشگاه تخصصی تشخیص کرونا در استان‌ها از چالش‌های پیش رو بود که از هفته قبل تجهیز این آزمایشگاه‌ها در نقاط مختلف کشور آغاز شد و استان کردستان نیز در هفته جاری شاهد این اقدام بود.

مجوزهای لازم فعالیت این آزمایشگاه در کردستان از انستیتو پاستور اخذ شده و آزمایش های لازم و تکمیلی نیز در این مکان انجام می‌شود که با آغاز به کار این آزمایشگاه مدت زمان اعلام نتایج آزمایش از چهار روز به ۲ روز کاهش یافته است.

طبق اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بر اساس نتایج آزمایشگاهی  مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به ۲ هزار و ۹۲۲ نفر است.

از بین مبتلایان جدید، ۲۵۳ مورد مربوط به استان تهران، ۳۵ مورد مربوط به استان گیلان، ۹ نفر مربوط به استان مازندران، ۸ نفر مربوط به استان سمنان، ۹ نفر مربوط به استان گلستان، ۹ نفر مربوط به استان آذربایجان شرقی، ۴ نفر مربوط کردستان، ۱۵ نفر مربوط به کرمانشاه، ۷ نفر مربوط به ایلام، ۵ مورد مربوط به استان لرستان، ۲۷ نفر مربوط به استان خوزستان، ۱۴ مورد مربوط به فارس، ۶ مورد مربوط به زنجان، ۸ نفر مربوط به مرکزی، ۲۵ نفر مربوط به قزوین، ۱۹ نفر مربوط به البرز، ۱۰۱ نفر مربوط به قم، یک نفر مربوط به چهارمحال و بختیاری، ۱۴ نفر مربوط به کرمان، ۸ نفر مربوط به سیستان و بلوچستان، ۸ نفر مربوط به خراسان رضوی و یک نفر مربوط به خراسان شمالی است.

 تا ظهر روز گذشته (۱۴ اسفند) مجموع جان باختگان بر اثر این بیماری در کشور به ۹۲ نفر رسید.

 ۵۵۲ نفر از مبتلایان به کووید۱۹ در کشور بهبود یافتند که این آمار روز به روز رو به افزایش است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.