دکتر ابراهیم قادری روز پنجشنبه در نشست کمیته اطلاع رسانی مقابله با بیماری کرونا، اظهار داشت: حجم انبوهی از الکل‌های تقلبی در بازار وجود دارد که به جای الکل طبی( اتانول) از الکل صنعتی (متانول) استفاده شده و مسمومیت‌های شدیدی را موجب می‌شود که حتی ممکن است منجر به مرگ شود.

وی یکی از نگرانی‌های اصلی در روزهای آینده را بروز مسمومیت‌های ناشی از استفاده از الکل‌های تقلبی برشمرد و از شهروندان خواست، مواد ضدعفونی کننده را تنها از مراکز مجاز و داروخانه‌ها تهیه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان آب و صابون را بهترین وسیله ضدعفونی کننده دانست و اضافه کرد: در صورت استفاده از دیگر مواد ضدعفونی کننده، از اصل بودن آن اطمینان پیدا شود.

قادری پیشگیری از بیماری کرونا را در گرو اطلاع‌رسانی به موقع اعلام کرد و گفت: هرچه در زمینه اطلاع‌رسانی شفاف‌تر عمل کنیم، احتمال بروز شایعات کمتر می‌شود و برای همین دانشگاه علوم پزشکی تاکنون اطلاعات مرتبط با بیماری کرونا را به صورت علنی اعلام کرده است.

وی هدف اصلی علوم پزشکی در مقابله با این بیماری را محدود کردن سطح واگیری بیماری با توجه به اپیدمی شدید آن برشمرد و تاکید کرد: اگرچه این کار سخت است ولی با تلاش انجام شده وضعیت کردستان در مقایسه با دیگر استانهای کشور بهتر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه در روزهای پایانی سال شاهد بازگشت کارگران و افراد ساکن در دیگر مناطق کشور به استان هستیم، گفت: برخی شهرستان‌های استان که هم‌اکنون در وضعیت سفید به سر می‌برند، با بازگشت این افراد در معرض خطر ابتلا قرار می‌گیرند.

قادری با اشاره به آغاز بکار آزمایشگاه تخصصی تشخیص کرونا در استان، یادآور شد: امکان اعلام نتایج آزمایش در عرض ۲۴ ساعت فراهم است، ضمن اینکه ۳۰ تا ۴۰ نمونه در روزهای گذشته به آزمایشگاه‌های تهران ارسال شده که تا چند روز آینده نتایج آن اعلام می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از حضور و برگزاری تجمعات گفت: جهش ایجاد شده در سقز از نظر تعداد مبتلایان به دلیل برگزاری چند مراسم ختم بوده که علوم پزشکی استان با صدور اطلاعیه‌ای از حاضران در این مراسم‌ها خواست تا برای تست کرونا به مراکز درمانی مراجعه کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: همین تجمعات باعث شد تا سقز از اماکن در معرض خطر باشد و برای همین حلقه قرنطینگی اطرافیان در تماس با فرد مبتلا را افزایش دادیم.

تا روز گذشته ۲۳۳ نفر به دلیل احتمال ابتلا به ویروس کرونا به بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی در کردستان مراجعه کرده‌اند که از میان این افراد ۱۵۰ نفر شان بدلیل داشتن علائم به عنوان مشکوک به کرونا بستری شده‌اند و که تا ظهر امروز پنجنشبه از این تعداد نتیجه آزمایش ۲۱ نفر مثبت و ۵۴ نفر منفی اعلام شده بقیه هنوز اعلام نشده است.

۱۵ اسفند بیماران مبتلا به ویروس کرونا در کردستان شامل ۱۲ نفر در سقز، چهار نفر در بانه، ۲ نفر در سنندج، یک نفر در دیواندره، یک نفر در مریوان و قروه یک هستند.

تا کنون هیچ مورد مرگ و میر در استان بخاطر ویروس کرونا ثبت نشده اما ۱۱ بیمار مشکوک به کرونا که در بیمارستان‌ها بستری بوده و فوت کردند که نتیجه آزمایش هشت نفر منفی بوده و بقیه اعلام نشده است.

تعداد محدود آزمایشگاه تخصصی تشخیص کرونا در استان‌ها از چالش‌های پیش رو بود که از هفته قبل تجهیز این آزمایشگاه‌ها در نقاط مختلف کشور آغاز شد و استان کردستان نیز در هفته جاری شاهد این اقدام بود.

مجوزهای لازم فعالیت این آزمایشگاه در کردستان از انستیتو پاستور اخذ شده و آزمایش های لازم و تکمیلی نیز در این مکان انجام می‌شود که با آغاز به کار این آزمایشگاه مدت زمان اعلام نتایج آزمایش از چهار روز به ۲ روز کاهش یافته است.

طبق اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بر اساس نتایج آزمایشگاهی  مجموع مبتلایان به این بیماری در کشور به ۲ هزار و ۹۲۲ نفر است.

از بین مبتلایان جدید، ۲۵۳ مورد مربوط به استان تهران، ۳۵ مورد مربوط به استان گیلان، ۹ نفر مربوط به استان مازندران، ۸ نفر مربوط به استان سمنان، ۹ نفر مربوط به استان گلستان، ۹ نفر مربوط به استان آذربایجان شرقی، ۴ نفر مربوط کردستان، ۱۵ نفر مربوط به کرمانشاه، ۷ نفر مربوط به ایلام، ۵ مورد مربوط به استان لرستان، ۲۷ نفر مربوط به استان خوزستان، ۱۴ مورد مربوط به فارس، ۶ مورد مربوط به زنجان، ۸ نفر مربوط به مرکزی، ۲۵ نفر مربوط به قزوین، ۱۹ نفر مربوط به البرز، ۱۰۱ نفر مربوط به قم، یک نفر مربوط به چهارمحال و بختیاری، ۱۴ نفر مربوط به کرمان، ۸ نفر مربوط به سیستان و بلوچستان، ۸ نفر مربوط به خراسان رضوی و یک نفر مربوط به خراسان شمالی است.

 تا ظهر روز گذشته (۱۴ اسفند) مجموع جان باختگان بر اثر این بیماری در کشور به ۹۲ نفر رسید.

 ۵۵۲ نفر از مبتلایان به کووید۱۹ در کشور بهبود یافتند که این آمار روز به روز رو به افزایش است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.