حسین خوش اقبال روز شنبه در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان کردستان اظهار داشت: انجمن‌های مردم نهادی که فقط مجوز دریافت کرده‌ و فعالیتی انجام نمی‌دهند به مرور باید کنار گذاشته شوند البته از این اشتیاق و تعداد انجمن‌های مردم نهادی که جوانان در استان تشکیل داده‌اند و این ظرفیت باید حداکثر بهره را ببریم.

وی افزود: سیاسی عمل کردن انجمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد یکی از آسیب‌های این حوزه است و هیچ بخشی از قانون چنین مجوزی به سمن‌ها نداده است که کار حزبی و سیاسی انجام دهند ضمن اینکه درگیر شدن سازمان‌های مردم نهاد با کارهای سیاسی آنها را از مسیر کمک به جامعه دور می‌کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان اضافه کرد: مدیران اجرایی عضو خود باید در ستاد ساماندهی امور جوانان حضور داشته یا فردی را به عنوان جانشین معرفی کنند چرا که عدم حضور آنها قابل پذیرش نیست چون در این شرایط نمی توان تصمیم گرفت و اجرا کرد.

مدیرکل امور دفتر امور اجتماعی استانداری کردستان هم در این نشست گفت: ۵۷۴ سازمان مردم نهاد مختلف از طریق چهار دستگاه در استان به ثبت رسیده اما اینکه چه میزان از آنها فعال است، جای بحث دارد.

فرانک قدسی اظهار داشت: دستگاه‌ها در زمان تمدید یا صدور پروانه، فعالیت‌ها و گزارش فعالیت این سازمان‌های مردم نهاد را مدنظر قرار دهند چون یکی از شرایط فعالیت سمن‌ها عدم فعالیت انتفاعی است بنابراین آنها نمی‌توانند تبدیل به یک موسسه یا شرکت انتفاعی و تجاری شوند اما این به این معنی نیست که کارآفرین نباشند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان هم گفت: تعریف واحدی از حوزه فعالیت سازمان‌های مردم نهاد نداریم و در بسیاری از موارد هم‌پوشانی دیده می‌شود.

عبیدالله رستمی اظهار داشت: ۶۷ موسسه، ۵۷۸ کانون فرهنگی، هنری مساجد، ۷۴ آموزشگاه آزاد هنر، ۲۰ انجمن ادبی، ‌ هفت انجمن ترجمه و ۹ انجمن شناسنامه دار کشوری در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان ثبت شده است.

وی با بیان اینکه  اگر اعتباری به ما برسد ترجیح می‌دهیم به مجموعه موسساتی که در این دستگاه ثبت شده است، اختصاص دهیم، افزود: برخی از سازمان‌های مردم نهاد از چند دستگاه برای یک فعالیت یکسان اعتبار دریافت می‌کنند و هیچ نظارتی بر روی اعتباراتی که به آنها داده می‌شود و اینکه آیا به اهداف خود رسیده‌اند، وجود ندارد که باید این نظارت‌ها ایجاد شود.

معاون هماهنگ کننده سپاه بیت المقدس کردستان هم در این نشست گفت: با ارزیابی، سازمان‌های مردم نهاد فعال مشخص و از سازمان‌های غیر فعال تفکیک می‌شوند.

سرهنگ جمشید آزادی پور افزود: سازمان‌های مردم نهادی که در حوزه‌های مشابه یکدیگر فعالیت می‌کنند شناسایی شوند تا بتوان آنها را به یکدیگر ارتباط داد که از تجربیات یکدیگر بهره مند شود البته با این اقدام سمن های فعالتر هم مشخص می‌شوند تا رقابتی بین آنها صورت گیرد که در رشد و تاثیرگذاری اجتماعی آنها موثر خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.