امروز جای جای ایران اسلامی اعم از شهر و روستا رنگ انتخاب به خود گرفته و ازهر محله و جلوی و هر مسجد و مدرسه‌ای که گذرمی‌کنی جمعیتی را می‌بینی که شناسنامه بدست در صف‌هایی طولانی پشت سرهم قرار گرفته و آمده‌اند سرنوشت استان و کشور خود را رقم بزنند.

در این روز سرنوشت‌ساز مردم سراسر کشور با حضور پرشور و آگاهانه خود به جهانیان نشان می‌دهند که تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان نه تنها هیچ اثری بر اراده این ملت ندارد بلکه آنان را با عزمی راسخ‌تر از گذشته به صحنه می‌کشاند.

از ساعات اولیه صبح امروز که یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سراسر کشور آغاز شده است، مردم شهرها و روستاهای استان کردستان نیز با عزمی راسخ در شعب اخذ رای حاضر شده‌اند.

در میان این صف‌های طولانی شور و اشتیاق نوجوانان ۱۸ ساله‌ای که می‌خواهند برای نخستین بار در سرنوشت کشور و مملکت خود مشارکت داشته باشند بیش ازهر چیزی جلب توجه می‌کند و از اینکه انگشت‌هایشان برای یک تصمیم بزرگ رنگی شده سراز پا نمی‌شناسند.

این نوجوانان ۱۸ ساله که تا دیروز دست در دست والدین خود در محل‌های اخذ رای حاضر می‌شدند و آرزو داشتند روزی انگشت‌هایشان به استامپ انتخاب آغشته شود امروز آمده‌اند که خود طعم خوش مشارکت را بچشند، مشارکتی که به تعیین سرنوشت یک کشور گره خورده است.

قطعا هر رای این نوجوانان به عنوان آینده‌سازان این مرز و بوم تاثیر بسزایی در توسعه و پیشرفت کشور دارد و همچون تیری زهرآلود قلب دشمن را نشانه می‌گیرد، ضمن اینکه به خود می‌بالند که از این پس حق انتخاب دارند و در میان خالقان حماسه قرار گرفته‌اند.

طبق قانون انتخابات سن رای دادن در ایران ۱۸ سال تمام است و افراد بالای این سن در صورت داشتن شناسنامه و کد ملی می‌توانند رای بدهند، بر این اساس در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، متولدین ۲ اسفند ۸۰ به قبل می توانند رای دهند.

آخرین کسانی که در انتخابات خرداد ۹۶ توانستند در رای گیری مشارکت داشته باشند متولدین ۲۲ خرداد ۱۳۷۸ به قبل بودند، بنابراین متولدین ۲۲ خرداد ۱۳۷۸ الی متولدین ۲ اسفند ۱۳۸۰ رای اولی های انتخابات مجلس یازدهم محسوب می‌شوند.

ساناز یکی از رای‌اولی‌هایی است که با چند نفر ازهمسن و سالانش در یکی از شعب اخذ رای حضور پیدا کرده و از اینکه می‌تواند در این انتخابات مشارکت داشته باشد بسیار خوشحال است و با شوق می‌گوید: دیروز تولدم بود و ۱۸ سالم تمام شد و از این بابت خیلی خوشحالم.

پریا یکی دیگر از رای‌اولی هایی است که  هنگام خروج از شعب اخذ رای او را می بینم مدام به  مهری که در شناسنامه‌اش زده شده نگاه می‌کند از او در مورد حسی که دارد می‌پرسم،  جواب می‌دهد، همیشه در زمان انتخابات دوست داشتم من هم بتوانم شرکت کنم و به کاندیدای مورد نظرم رای دهم و امروز خیلی خوشحال هستم.

وی با بیان اینکه رای دادن و شرکت در انتخابات یک وظیفه است، گفت: دشمنان ما همواره در صدد ضربه زدن به کشور هستند بنابراین ما می‌توانیم با حضور خود در پای صندوق‌های اخذ رای آنان را از توطئه‌هایشان پشیمان کنیم.

یکی دیگر از رای اولی ها که دانشجوی رشته حقوق یکی از دانشگاه های کردستان است در رابطه با حضور خود در محل اخذ رای اظهار داشت: به عنوان فردی که در این جامعه زندگی می کنیم سهمی در این کشور داریم و باید در صحنه‌های مختلف نقش خود را به خوبی ایفا کنیم.

آرزو کریمی در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از کاندیدای مورد نظر خود دارد گفت: انتظار می‌رود افرادی که به عنوان نماینده موارد مجلس می‌شوند، زمینه اشتغال جوانان را فراهم کنند، مشکلات مردم را رفع کنند و با دادن وعده‌های الکی و پوچ اعتماد مردم را از بین نبرند.

سارا محمدی دانشجوی دانشگاه فرهنگیان سنندج است و امسال برای نخستین بار می‌خواهد در تعیین سرنوشت مملکت خود مشارکت داشته باشد نیز افزود: از اینکه به این درجه از بلوغ رشدی و فکری رسیده‌ام که حق انتخاب داشته باشم و سهم خود را در جامعه ادا کنم خوشحالم.

وی یادآور شد: اگر نمایندگان به شعارها و وعده‌هایی که در زمان تبلیغات به مردم می‌دهند عمل کرده و منافع مردم را بر منافع خود ترجیح دهند، بسیاری از مشکلات موجود در جامعه رفع خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز با بیان اینکه حضور در یک عرصه سیاسی و اجتماعی وظیفه فردی و اجتماعی هر فردی در جامعه است، گفت: شرکت در انتخابات نوعی تمرین دموکراسی است و دانش‌آموزان بارها در دوران مدرسه تمرین دموکراسی و انتخاباتی داشته‌اند.

رشید قربانی افزود: برگزاری انتخابات‌های درون مدرسه‌ای مقدمه‌ای برای ورود به مشارکت در یک تصمیم بزرگ سیاسی ملی است، و حضور رای‌اولی‌ها در پای صندوق‌های اخذ رای بسیار حائز اهمیت بوده و در سرنوشت ملی و بین‌المللی کشور تاثیرگذار خواهد بود.

وی اضافه کرد: همواره خرد جمعی بر تصمیم‌های انفرادی ارجحیت دارد و هر چه میزان مشارکت مردم در انتخابات بیشتر باشد، انتخاب شایسته و تصمیم گیری‌های موثری تر برای آینده کشور گرفته می‌شود.

یک هزار و ۲۳۴ شعبه اخذ رای برای جمع آوری آرای مردم این استان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده که ۵۲۹ شعبه آن شهری، ۷۰۵ مورد از این تعداد شعبه روستایی و از مجموع کل شعب اخذ رای، ۶۳۲ شعبه ثابت و ۶۰۲ شعبه هم سیار است.

استان کردستان بر اساس آخرین سرشماری نفوس مسکن سال ۱۳۹۵ دارای یک میلیون و ۶۰۳ هزار و ۱۱ نفر جمعیت است که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان، حدود یک هزار و ۷۰۰ روستا ساکن هستند که ترکیب جمعیتی آن شامل ۲۹ درصد ساکنان روستایی و ۷۱ درصد ساکنان شهری است.

طبق اعلام ستاد انتخابات استان کردستان در این استان کمتر از یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۵۸ هزار و ۲۴۰ نفر رای اولی هستند.

استان کردستان دارای پنج حوزه انتخابیه و ۶ نماینده در مجلس شورای اسلامی است، (حوزه انتخابیه سنندج شامل شهرستان‌های سنندج، کامیاران و دیواندره ۲ نماینده، حوزه انتخابیه بیجار یک نماینده، حوزه انتخابیه قروه شامل شهرستان‌های قروه و دهگلان یک نماینده، حوزه انتخابیه سقز شامل شهرستان‌های سقز و بانه یک نماینده و حوزه انتخابیه مریوان شامل شهرستان‌های مرویان و سروآباد یک نماینده) است.

جمعه دوم اسفند ماه مردم استان کردستان همزمان با سراسر کشور با حضور در پای صندوق‌های رای نماینده خود برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را انتخاب خواهند کرد.

۹۴ کاندیدا شامل ۸۶ مرد و هشت زن در استان کردستان برای کسب ۶ کرسی مجلس شورای اسلامی با هم رقابت می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.