بهمن مرادنیا عصر شنبه در جلسه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان اظهار داشت: نبود هماهنگی میان دستگاه‌های مختلف در مرز باشماق موجب بروز بی‌نظمی‌هایی شده است.
وی افزود: همه مسوولان در برخورد با متخلفین در مرز و کسانی که بدنبال تاراج بیت‌المال هستند متفق‌اند اما همه را نمی‌شود به چشم قاچاقچی دید.  
مرادنیا تاکید کرد: هیچ ارگان دیگری به غیر از گمرک وظیفه کنترل کالا مرز رسمی را برعهده ندارد.
وی یادآور شد: همانطوری که در مرزهای دیگر کشور هم این رویه برقرار است این خارج از مسوولیت مرزبانی است که همه خودروهای عبوری از مرز را بازرسی کند.  
استاندار کردستان گفت: روزانه فقط در حوزه صادرات ۲۵۰ کامیون از مرز خارج می‌شود که این سخت‌گیری‌ها و بازرسی‌ها نارضایتی‌هایی ایجاد کرده و برخی از تجار و بازرگانان تمایل به صادرات کالا از مرز پرویزخان استان کرمانشاه پیدا کرده‌اند.  
وی اضافه کرد: نباید اجازه انجام قاچاق سازماندهی شده داده شود اما بیشتر از موضوع قاچاق باید به صادرات توجه شود چرا که برای تحقق شعار سال و رونق تولید نیاز به گسترش صادرات داریم.  
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هم در این جلسه گفت: گمرک باید دغدغه بیشتری برای گسترش صادرات داشته باشد.  
محمد دره‌وزمی افزود: شرکت توزیع فرآورده‌های نفتی هم نباید بار وظایف خود را بر دوش بازرگانان تحمیل کند.  
وی از مرزبانی هم خواست به این موضوع اهمیت بیشتری دهد که کنترل کالاها در مرز تنها برعهده گمرک است.  
مدیر کل گمرکات کردستان هم در این نشست گفت: چرا در زمانی که پرونده‌ای در رابطه با قاچاق کالا تشکیل می‌شود تنها مسوولیت پیگیری و پاسخگویی بر عهده گمرکات است اما در مرز چندین ارگان در کار گمرک دخالت می‌کنند.  
بختیار رحمانی‌پور افزود: انتظار تجار و بازرگانان در مرز باشماق برای تسهیل کار آنها از ما برآورده نشده است.  
وی اضافه کرد: از ابتدای امسال تا آخر دی ۲۵۰ هزار تردد ثبت شده و چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تجارت از مرزهای کردستان صورت گرفته است.  
رحمانی پور یادآور شد: کنترل‌های مرزبانی به صورت رندمی و یا در موارد مشکوک و براساس گزارش انجام شود تا موجب تاخیر در تردد مرزی نشود.  
نماینده سازمان بازرسی کردستان هم در این کمیسیون با اشاره به بررسی اسناد گمرک از مرز باشماق اظهار داشت: در این بررسی‌ها دریافتیم که روزی حدود ۴۰ هزار لیتر سوخت از این مرز قاچاق می‌شود.
مرادی وحدت افزود: مدل دیپ‌زنی در مرز باشماق هم به صورت دستی است که مناسب نیست و باید هوشمند و سیستمی باشد.  
معاون توسعه و بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این جلسه گفت: وزارت جهاد کشاورزی با صادرات گوشت به شرطی که اولویت بر تامین نیاز داخلی باشد موافقت کرده اما کارگروه تنظیم بازار موافقتی با صادرات از استان نکرده است.  
شهریار حنیفی افزود : اکنون ۶ هزار گوساله آماده ذبح روی دست دامداران مانده است.  
رئیس پلیس امنیت فرماندهی انتظامی استان کردستان هم با اشاره به اینکه با هشت نفر از کسانی که مرتکب جرایمی در مرز باشماق شده بودند، برخورد شده و قرار قضایی مناسب برای آنها مشخص شده است، گفت: باید همه دستگاه‌ها به وظایف خود عمل کنند و نمی‌توان فضای مرز را امنیتی کرد.  
سرهنگ رسول برزویی با بیان اینکه باید زیرساخت‌های لازم در مرز ایجاد شود، افزود: انجام اموری همچون دیوارکشی اگر انجام نشود شاهد اتفاقات و تخلفات خواهیم بود.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.