علی پناهی عصر یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش بینی می‌شود تمرکز بارش‌ها در شبانه روز آینده در نوار غربی استان شامل بانه، مریوان، سروآباد و سرشیو مریوان و از صبح دوشنبه تا صبح سه شنبه در بخش های شمالی و شمال شرقی استان شامل زرینه، دیواندره، بیجار و قروه باشد.

وی اضافه کرد: با این شرایط ناپایداری افت قابل ملاحظه دما به ویژه در صبح روزهای سه شنبه و چهارشنبه به طور متوسط هشت تا ۱۰ درجه سانتی گراد و وزش باد شدید توام خواهد بود که احساس سردی هوا را بیشتر می‌کند.

پناهی با بیان اینکه وزش باد شدید، کاهش محسوس دما، بارش برف و در ارتفاعات کولاک برف و مه نوع مخاطره در این مدت است، افزود: اثرات این مخاطرات نیز شامل لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید در اثر کولاک برف و مه، خطر سقوط بهمن و در ارتفاعات و نقاط برفگیر، اختلال در تردد جاده‌ای، خطر شکستن درختان کهن سال، ازایش مصرف حامل‌های انرژی (گاز، برق و نفت‌گاز است.

وی یادآور شد: پرهیز از سفرها و ترددهای غیر ضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی، پرهیز از تردد در جاده‌های روستایی و کوهستانی به ویژه در طول شب، تنظیم دما و رطوبت مرفداری‌ها و گلخانه‌ها، صرفه جویی در مصرف حامل‌های انرژی و انجام سایر اقدامات پیشگیران  از توصیه های هواشناسی در این مدت است.

معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی کردستان با بیان اینکه بارش برف و کولاک در این استان از شامگاه روز جمعه شروع شده و در برخی نقاط نیز ادامه دارد، تاکید کرد: در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین بارندگی (آب حاصل از ذوب برف) در سلین با ۲۲ میلی‌متر و در سراب شهرک قروه با ۱۹ میلی‌متر به ثبت رسیده است.

وی یادآور شد: همچنین در این مدت سردترین دماها با منفی هشت درجه سانتی‌گراد در زرینه و بهارستان و گرمترین نیز با ۱۶ درجه سانتی‌گراد بالای صفر در سروآباد گزارش شده است.

بارش برف و کولاک امروز در کردستان باعث انسداد ۲ محور بین شهری ایرانخواه - تکاب و سقز - مریوان و همچنین راه ارتباطی ۲۵۰ روستای این استان شده است.

میزان بارندگی در کردستان از ابتدای مهر تا ۲۹ آبان امسال نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل با ۴۱ درصد کاهش از ۱۰۱ میلی‌متر به ۶۱ میلی‌متر رسید.

سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.