رحمان غریبی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ساخت مساجد در هر حال نباید متوقف شود چر اکه رکود در احداث این اماکن ارزشمند، موجب ایستایی و عدم پویایی جامعه اسلامی می‌شود.

وی خواستار مشارکت خیّران در امر مسجدسازی در کنار ساخت مدرسه و مراکز آموزشی شد و اضافه کرد: ساخت مساجد در واقع مکمل مراکز علمی از لحاظ انسان‌سازی و تربیت نسل جوان جامعه است.

این پژوهشگر فقه شافعی یادآور شد: با توجه به اینکه تعدد مساجد در برخی مناطق، باعث تشتت آرا و دلسردی مومنان و نمازگزاران می‌شود ضمن ساخت این اماکن باید نیاز به وجود آن نیز بررسی شود.

غریبی بر لزوم بررسی وجود و ساخت مساجد در مناطق مختلف براساس جمعیت تاکید کرد و افزود: جانمایی مساجد باید براساس مدیریت شهری، سرانه موجود در مناطق و دسترسی فیزیکی و جغرافیایی مردم به آن باشد.

وی با بیان اینکه خداوند در آیه ۱۸ سوره توبه به اهمیت ساخت مسجد تاکید کرده است، گفت: تببین جایگاه رفیع مسجد در اسلام و احیا کارکردهای همه‌جانبه مساجد در جامعه به ترویج فرهنگ مسجدسازی در جامعه کمک می‌کند.

پژوهشگر و دگترای فقه شافعی تاکید کرد: انتقال و کانالیزه کردن بخشی از خدمات دولتی و واگذاری رفع مشکلات اجتماعی به مساجد، ایجاد پایگاه‌ها و برگزاری جلسات مردمی در مساجد، از دیگر راهکارهای ترویج فرهنگ ساخت مسجد در جامعه است.

غریبی اظهار داشت: ایجاد مشوق‌های دولتی، بسترسازی بخشودگی مالیات و اختصاص آن برای ساخت مساجد، کمک گرفتن از احکام فقهی و دینی از جمله خرج زکات در این رابطه و کمک واقفین می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

اعمال و در نظر گرفتن بخشی از درآمدهای دولتی برای ساخت مساجد از جمله درآمدهای گمرکات، درآمد شهرداری‌ها و درآمد مناطق آزاد تجاری و عوارض زیرساخت‌های تجاری از دیگر پیشنهادهای وی برای ترویج فرهنگ احداث مساجد توسط دولت است.

دکترای فقه شافعی به اهمیت مسجد از دیدگاه اسلام اشاره کرد و یادآور شد: لفظ مسجد در مجموع ۲۸ بار در قرآن کریم آمده است که نشان از اهمیت و کارکرد مساجد دارد.

غریبی با اشاره به اینکه یکی از کارکردهای مسجد هدایت جامعه است، افزود: از برکات وجود مساجد رفع مشکلات و معضلات اجتماعی است که از آن به خوبی بهره گرفته ‌نمی‌شود.

وی به وجود آرامش انسان‌ها در کنار مساجد از دیدگاه قرآن و دارا بودن ۳۰۰ کارکرد مسجد اشاره کرد و افزود: پیامبر(ص) در بدو ورود به مدینه اولین اقدامی که انجام داد ساخت مسجد قبا بود که در آن ضمن عبادت به بررسی مشکلات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مردم پرداخت.

براساس آمار اعلام شده بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ مسجد در استان کردستان وجود دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.