کامران خرم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس آمار ۱۵ سال اخیر، حجم آب ناشی از بارندگی‌های استان از ۱۳.۲ میلیارد مترمکعب به ۱۲.۸ میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

وی میزان نفوذ بارش‌های استان در زمین را یک میلیارد متر مکعب اعلام کرد و افزود: ۷۳ درصد آب‌های زیرزمینی و ۱۴ درصد پتانسیل آب‌های سطحی کردستان در نیمه شرقی استان قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان یادآور شد: ۲۷ درصد پتانسیل آب‌های زیرزمینی و ۸۶ درصد آب‌های سطحی هم در نیمه غربی استان واقع شده که نیازمند مدیریت است.

خرم اضافه کرد: غیر از شهرهای سنندج، سقز و بانه، آب شرب بقیه شهرهای کردستان از طریق منابع آبی زیرزمینی تامین می‌شود که می‌تواند از لحاظ کمی و کیفی آسیب‌زا باشد.

وی گفت: شرکت آب منطقه‌ای در سیاست‌های کلان خود، تامین آب شهرهای سقز، قروه، دهگلان، بیجار، مریوان و دیواندره را از محل سدهای احداث شده در دستور کار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان تاکید کرد: کار مطالعاتی آبرسانی به شهرهای قروه و دهگلان انجام و بحث تخصیص اعتبار نهایی شده است و تا آخر امسال کار مناقصه انجام خواهد شد.

خرم با اشاره به اینکه پروژه آبرسانی به سقز از محل چراغ ویس در حال اجرا است، گفت: کار آبرسانی به دیواندره و بیجار از محل سد سیازاخ و تامین آب شرب مریوان هم از محل سد گاران به زودی اجرایی خواهد شد، ضمن اینکه با توجه به سدهای در دست اجرا، تا افق ۱۴۲۵ مشکلی از لحاظ تامین آب شرب شهرهای مختلف استان نخواهیم داشت.

کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه - دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه (از نظر برداشت آب‌های زیرزمینی) محسوب می‌شوند.

از مجموع ۳۳ سد استان، ۱۱ سد در حال بهره‌برداری، ۱۰ سد در دست اجرا و ۱۲ مورد نیز مطالعاتی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.