شاهرخ محمودی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه سدهای ملاتی سنوات گذشته بدلایل محیطی و طبیعی تخریب شده بودند، تعمیر و مرمت این سدها که نقش مهمی در حوزه آبخیزداری دارند در اولویت فعالیتهای واحد آبخیزداری قرار گرفت.

وی افزود: با شناسایی دقیق میزان سدهای ملاتی آسیب دیده توسط ناظران استانی و شهرستانی، یک هزار و ۱۶۰ متر مربع از این سدها در یکی از آبراهه های فرسایشی شهر «برده ره شه» این شهرستان با کمیت و کیفیت مناسب و طبق استانداردهای مصوب مرمت و بازسازی شد.

محمودی یادآور شد: عملیات آبخیزداری در این منطقه با اهداف حفظ آب، خاک، پوشش گیاهی، کنترل سیلاب و رواناب های حاصل از بارندگی و کنترل رسوب گذاری در دریاچه زریبار اجرا و با موفقیت به اتمام رسید.

وی اضافه کرد: از اصلی‌ترین فعالیت‌های اقلیمی و محیطی برای حفظ آب، خاک و پوشش گیاهی، انجام فعالیت های آبخیزداری است و با توجه به اهمیت آبخیزداری و در اولیت قرار گرفتن فعالیت‌های آن، در ۲ سال اخیر اعتبارات آن از صندوق توسعه ملی تامین شده است.

عملیات آبخیزداری شامل اقدامات بیولوژیکی و بیومکانیکی است که اجرای آنها مانع از رسوب و فرسایش خاک می شود و این مهم در توسعه حفاظت از خاک، افزایش منابع آب های زیرزمینی و توسعه بسترهای اقتصادی و اجتماعی بسیار اثرگذار است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۳۷۴ هزار هکتار آن را جنگل تشکیل می‌دهد، جنگل‌های این استان که جزو جنگل‌های زاگرس شمالی به حساب می‌آیند، در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکو توریستی و ارزش‌های زندگی، دارای اهمیت زیادی است.

شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.