خسرو سیف‌پناهی‌شعبانی عصر دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به بررسی و تحلیل آخرین نقشه‌ها و مدل‌های هواشناسی بارش‌های پراکنده برف و باران در برخی نقاط استان به خصوص نیمه غربی در روزهای انتهایی هفته جاری را شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: از فردا سه شنبه تا قبل از ظهر چهارشنبه جوی نسبتا آرام و پایدار بر سطح منطقه حاکم می‌شود و به غیر از پوشش موضعی ابر، گاهی وزش باد و مه صبحگاهی پدیده قابل توجه دیگری در استان نخواهیم داشت.

پیش‌بین مسئول هواشناسی کردستان یادآور شد: به دنبال آن از ظهر چهارشنبه تا اواخر وقت جمعه با ورود سامانه بارشی جدید به نیمه غربی کشور شاهد ابری شدن آسمان، مه، گاهی ورزش باد در بعضی ساعات بارش برف و باران در ارتفاعات و گردنه‌ها کولاک و برف و کاهش دید خواهیم بود.

سیف‌پناهی‌شعبانی تاکید کرد: انتظار می‌رود میزان بارش‌ها در شهرستان های بانه، مریوان، سروآباد، سقز و کامیاران نسبت به سایر مناطق بیشتر باشد.

وی افزود: از لحاظ دمایی نیز تا چهارشنبه به طور میانگین دما سه تا پنج درجه سانتی‌گراد در طول روز افزایش می یابد ولی با ورود سامانه بارشی، شاهد کاهش دمای روزانه و افزایش دمای شبانه در سطح منطقه خواهیم بود و تا اخر هفته نیز شرایط یخبندان شبانه و صبحگاهی بر سطح استان حاکم است.

کاهش بارندگی‌های این استان در سه ماهه نخست سال زراعی (اول مهر تا پایان آذر) در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ۵۰.۳ درصد رسید.

حجم بارش‌های استان از ابتدای سال آبی جاری تا پایان آذر حدود ۱۴۶ میلی‌متر بوده که نسبت به آمار ۲۹۵ میلی‌متر سال قبل به نصف کاهش یافته است.

همچنین این آمار نسبت به میانگین دوره‌های مشابه دراز مدت که ۱۶۹ میلی‌متر بود نیز از ۱۳ درصد کاهش دارد.

پیش بینی در تمام بازه زمانی شامل ۱۰ آذر تا ۱۰ دی، ۱۱ دی تا ۱۱ بهمن و ۱۲ بهمن تا ۹ اسفند، افزایش دما نسبت به نرمال است ضمن اینکه میزان بارندگی در کردستان از ابتدای مهر تا ۲۹ آبان امسال نسبت به مدت مشابه سال آبی قبل با ۴۱ درصد کاهش از ۱۰۱ میلی‌متر به ۶۱ میلی‌متر رسید.

سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.