شاهرخ محمودی روز پنچشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:‌ در پی گزارش های رسیده به واحد حفاظت اداره منابع طبیعی مبنی بر تخریب و تصرف اراضی ملی در روستای بیله با اخذ دستور مقام قضایی نیروهای یگان حفاظت به محل مورد نظر اعزام شدند.

وی افزود: نیروهای یگان حفاظت با همکاری نیروهای انتظامی ضمن مستند سازی و مختصات برداری از محل، عملیات خاکبرداری و تخریب اراضی ملی توسط یکدستگاه پیکور را متوقف و راننده متخلف را بازداشت کردند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مریوان یادآور شد: با تحقیقات محلی انجام شده عامل و بانی اصلی تخریب و تصرف این عرصه شناسایی شد که پرونده این فرد متخلف در روزهای آینده بعد از تکمیل برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی ارسال می‌شود.

وی تاکید کرد: خسارات وارده به عرصه‌های ملی و جنگلی بر اساس نُرم جدید مجازات محاسبه می‌شود و با راننده وسایل مکانیکی که در حال تخریب عرصه ملی باشند نیز به شدت برخورد خواهد شد.

محمودی گفت: گشت‌ زنی مستمر نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی به صورت شبانه روزی در مناطقی که از نظر تخریب و تصرف بحرانی بوده ادامه دارد و به متخلفان اجازه تعرض به عرصه های ملی را نخواهند داد.

وی با بیان اینکه حفاظت و صیانت از عرصه های ملی با مشارکت و همیاری مردم و جوامع محلی امکان پذیر است، اضافه کرد: مردم فهیم و همیاران طبیعت دوست گزارشات مربوط به آتش سوزی جنگل ها و مراتع، ذغال گیری، تخریب و تصرف در اراضی ملی را به سامانه ۱۵۰۴ اطلاع دهند.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۵۸۷ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد.

۲۰ درصد از مراتع استان کردستان جزو مراتع درجه یک (متراکم) است که در هر هکتار از مراتع درجه یک سالانه بیش از ۴۵۰ کیلوگرم علوفه خشک تولید می شود و مابقی مراتع درجه ۲ (نیمه متراکم) هستند در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با ۶ میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند که حدود ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را بلوط‌ها شامل می‌شوند و سایر گونه‌های درختی این جنگل‌ها افرا، کیکم، بنه، زبان گنجشک، گلابی وحشی، ولیک، ارغوان، انواع بادام و دیگر درختان است.

از مجموع ۱۹۳ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان مریوان ۹۷ هزار هکتار آن را جنگل و ۹۶ هزار هکتار مراتع را تشکیل می‌دهد، شهرستان مرزی مریوان با ۱۵۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.