خلیل رنجبر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برنامه سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش‌دبستانی برای چهارمین سال متوالی از ۱۵شهریور در ۱۱ پایگاه مقدماتی و تخصصی شهرستان ها و مناطق تابعه آموزش و پرورش استان آغاز و تا روز گذشته ۲۴ آذر ادامه داشت.

وی با بیان اینکه در این مدت سلامت ۱۲ هزار و ۱۳۶ نوآموز پیش‌دبستانی سنجش شد، افزود: از این تعداد، یک هزار و ۹۲۰ نفر ارجاع هوش، ۳۸۵ نفر ارجاع شنوایی، ۷۰۳ نفر ارجاع بینایی، ۴۱ نفر ارجاع جسمی حرکتی و ۱۶ نفر ارجاع اُتیسم شدند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: از مجموع ارجاعات هوش ۸۵۶ نفر دیرآموز تشخیص داده شدند، ضمن اینکه ۳۶ نوآموز آموزش پذیر و ۱۳ نوآموز در کلاس گروه سنی چهار تا پنج سال به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.

وی یادآور شد: از ارجاعات شنوایی ۱۵ نفر دارای شنوایی یکطرفه، ۹ نفر نیاز به سمعک ومعلم رابط در مدارس عادی و یک نفر ناشنوا تشخیص داده شده و به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شد.

رنجبر تاکید کرد: از ارجاعات بینایی نیز ۲۷۴ نفر نیاز به عینک، ۵۶ نفر تحت درمان آمپلیوپی، ۲۰ نفر تحت درمان دارویی جراحی و چهار نفر نیز با استفاده از کتاب درشت خط و معلم تلفیقی به مدارس عادی معرفی شدند.

وی گفت: همچنین از ۴۱ نفر ارجاعات جسمی حرکتی پنج نفر با استفاده از معلم رابط و وسایل کمکی به مدارس عادی و ۲ نفر نیز به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان افزود: از تعداد ۱۶ نفر نوآموز پیش دبستانی  مشکوک به اختلال عصبی تحولی طیف اُتیسم ۲ نفر اُتیستیک تشخیص داده شده وبه مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.

وی یادآور شد: عدم شناخت به موقع مشکلات نوآموزان موجب می‌شود که آنها سال‌های بیشتری را در مدارس عادی مشغول به تحصیل شوند و به واسطه وجود نارسایی‌های مختلف جسمانی و یا نیاز ویژه ذهنی قادر به ادامه تحصیل نباشند.

از ۱۵ شهریور تا ۲۴ آذر ماه جاری، ۹۰ نیروی متخصص و کارآمد در هشت پایگاه نوع الف با ۹ نفر ارزیاب و سه پایگاه نوع ب با ۶ نفر ارزیاب روزانه به ترتیب ۳۹ و ۲۶ نفر نوآموز را مورد ارزیابی های اولیه شنوایی، بینایی، آمادگی تحصیلی و معاینات بالینی قرار دادند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.