طاهرکرمی روز شنبه در گفت و با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه این در عرصه های مرتعی ، زیر حوزه های دارای مطالعات آبخیزداری و طرحهای مرتعداری  اجرا شده است ، اظهار داشت: امسال در سطح بیش از  هفت  هزار و ۶۰۰ هکتار، عملیات بیولوژیکی آبخیزداری  بذرکاری، بذرپاشی و کپه کاری  در ۱۰ شهرستان استان آغاز شده که تا کنون ۹۰ درصد عملیات آنها انجام شده و انتظار می‌رود تا پایان آذر ماه سال جاری این عملیات به اتمام برسد.

وی افزود: عملیات بیولوژیکی آبخیزداری مراتع در زیر حوزه های آبخیزمصوب  آلمانه سروآباد ، چمقلو قروه، اسلامدشت مریوان ، دولبندی سنندج  ، چراغ ویس سقز، نمشیر بانه ، خورخوره دیواندره ، کریم آباد دهگلان ، کومایین کامیاران و قره طور بیجار در حال اجرا و یا اجرا شده است.

وی تاکید کرد :  رویکرد اجرای  پروژه های منابع طبیعی افزایش مشارکت آبخیزنشینان در حفاظت احیاء توسعه و بهره برداری اصولی از منابع طبیعی  است و با اجرای این طرح‌ها بهره‌برداران مرتعی در نگهداری و اصلاح و احیاء مراتع مشارکت می‌کنند که این موضوع موجب افزایش تولید علوفه در واحد سطح و کاهش سیل و رسوب و در نهایت افزایش پوشش گیاهی می‌شود.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان اظهار داشت: این مشارکت ضمن ایجاد منافع اقتصادی طولانی مدت برای بهره برداران، پایداری برداشت از مرتع و کاهش خسارات ناشی از سیل در مناطق پایین دست را برای آنها ایجاد می کند.

طاهر کرمی افزود: ۹۸ دستگاه آبشخور جهت تامین آب شرب دام‌های بهره برداران و جوامع محلی در مناطقی که مشارکت حوزه نشینان بالا بوده توزیع شده است. 

 وی اضافه کرد: انجام عملیات در شهرستان‌های جنگلی استان در قالب طرح مدیریت بوم سازگان زاگرس  با پیشرفت فیزیک ۹۰ درصدی در حال انجام است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.