ابراهیم قادری روز یکشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد بیمار آلوده از زمان اجرای طرح شناسایی بیماران مبتلا به اچ آی وی در استان شناسایی شده اند که ۳۳۴ نفر از این تعداد در قید حیات هستند.

وی اضافه کرد: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیماران زیادی هستند که آلوده به اچ آی وی بوده اما شناسایی نشده‌اند البته آمارها نشان می‌دهد ۵۰ درصد بیماران در سطح استان از بیماری خود بی اطلاع هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان شناسایی، تشخیص و درمان به موقع بیماران آلوده به این بیماری را مهم دانست و افزود: پیشرفت‌علم پزشکی موجب شده با درمان مادران باردار آلوده به ویروس اچ آی وی انتقال این ویروس به نوزاد به صفر رسیده و نوزاد سالم به دنیا بیاید.

وی یادآور شد: افراد پرخطر و مشکوک به این بیماری در استان می‌توانند برای انجام آزمایش به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری موجود در شهرستان‌های استان و یا پایگاه‌های شبکه بهداشت و درمان در سایر شهرستان‌ها مراجعه کنند و اطمینان داشته باشند اطلاعات مربوط به آنها محرمانه خواهد ماند.

ایدز (AIDS) یا نشانگان اکتسابی کمبود ایمنی، نوعی بیماری است که در دستگاه ایمنی و توسط ویروس نقص ایمنی (HIV) ایجاد می‌شود؛ اچ آی وی، یک نوع ویروس است که به سیستم ایمنی آسیب می‌رساند.

اول دسامبر برابر با ۱۰ آذر روز جهانی ایدز است و شعار امسال نیز " آگاهی و پیشگیری، آزمایش و درمان اچ آی وی(همه در یک کشتی نشسته ایم) " تعیین شده است.

۹ تا ۱۵ آذر امسال در ایران با عنوان هفته ایدز نامگذاری شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.