محمد صدیق ثابتی روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این دستگاه‌ها در شهرستان‌های سنندج، بانه، سقز، دیواندره، مریوان، سروآباد، قروه و کامیاران با هزینه کرد ۱۵ میلیارد ریالی وزارت راه و شهرسازی نصب و راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه پیشتر نیز ۱۵ دستگاه انالوگ زلزله نگار در استان نصب شده بوده است، افزود: با نصب هشت دستگاه شتاب‌نگار آنلاین زلزله تعداد این دستگاه‌ها به ۲۳ مورد رسید که در مجموعه وسعتی بیش از سطح استان را پوشش می‌دهند.

ثابتی اضافه کرد: نصب این دستگاه در روزهای اخیر در مریوان و سروآباد به عنوان آخرین شهرستان‌های استان انجام شد که هر کدام دارای عملکردی به شعاع چند صد کیلومتر هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان گفت: همچنین این دستگاه بعد از وقوع زلزله با ارائه میزان شتاب و استفاده از نقشه های لرزش ( Shake Map ) به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک می‌کند، به طوری که با تهیه نقشه در هر منطقه‌ای که شتاب بیش‌تر باشد قطعا خرابی در آن منطقه نیز بیش‌تر است.

وی یادآور شد: دستگاه شتاب‌نگار زلزله چند ثانیه قبل از وقوع زلزله اطلاعاتی را به اداراتی همچون شرکت گاز و برق ارسال می‌کند تا برای کاهش خسارات  زلزله، نسبت به قطعی گاز و برق اقدام کنند که درصورت آماده سازی زیرساخت و تامین منابع مالی توسط استان امکان راه اندازی آن وجود دارد.

ثابتی تاکید کرد: اهمیت این سامانه‌ها به قدری است که امروزه کشورهای لرزه خیز و پیشرفته جهان قدم‌های بسیار مهمی را در طراحی و اجرای آنها در شهرها و مناطق مهم و پرجمعیت برداشته‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان افزود: کردستان ۲۳ ایستگاه از یک هزار و ۲۲۰ ایستگاه شتاب‌نگاری کشور را در اختیار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.