ماه مولود (ربیع‌الاول) که فرا می‌رسد حال و هوای استان کردستان رنگ و بوی دیگری به خود می‌گیرد و نوای روحبخش دف و مولودی خوانی در نقاط شهری و روستایی استان اعم از منازل، تکایا و مساجد به گوش می‌رسد.
 دستگاه‌های مختلف نیز از این فرصت استفاده کرده و با برنامه‌ریزی‌های مختلف مراسم‌های مولودی خوانی و دف‌نوازی را با حضور اقشار مختلف مردم برگزار کرده و با این دور هم جمع کردن‌ها به نوعی وحدت و اتحاد موجود در استان را به نمایش می‌گذارند.
به دوازدهمین روز از ماه ربیع و آغاز هفته وحدت که می‌رسیم جنب و جوش دستگاه‌های اجرایی بویژه دستگاه‌های فرهنگی برای برگزاری جشن‌های مولودی خوانی در استان به اوج خود می‌رسد.
 یکی از جشن ‌هایی که سال‌هاست پای ثابت برنامه های هفته وحدت در استان کردستان شده که توسط حوزه هنری برگزار می‌شود، یادواره عارف نامی کُرد سید بهاالدین شمس قریشی ملقب به شمس الاشراف، خالق کتاب های مولود نامه و معراج نامه است.
این یادواره از سال ۸۳ در ایام هفته وحدت و در راستای تقویت وحدت و یکپارچگی امت اسلامی برگزار میشود و شانزدهمین دوره آن شامگاه یکشنبه همزمان با ۱۲ ربیع الاول و آغاز هفته وحدت با حضور جمع زیادی از عاشقان و شیفتگان رسول الله (ص) در مسجد جامع سنندج برگزار شد.
برنامه قرار بود ساعت ۱۹ در صحن جدید مسجد جامع برگزار شود اما یک ساعت قبل از برگزاری جمع زیادی از شیفتگان  و عاشقان رسول‌الله از زن و مردم و پیر و جوان در مسجد حضور پیدا کردند.
جمعیت حاضر به اندازه‌ای زیاد بود که در هر سه طبقه صحن جدید مسجد جامع سنندج(دارالاحسان) جای سوزن انداختن نبود و از هر قشری اعم از تسنن و تشیع کنار هم قرار گرفته و با شرکت در این جشن به وحدت و اتحاد رنگ و بوی دیگری بخشیدند.
شرکت کنندگان در این جشن هر کدام علاوه بر نشان دادن ارادت خود به پیامبر نور و رحمت(ص)، از این فرصت استفاده کرده و در این شب و ماه پربرکت برای برآورده شدن حاجات خود دست هایشان به سمت آسمان بلند کردند.
در این جشن گروه‌های مختلف با اجرای برنامه های متنوع مولودی خوانی و دف نوازی به مدح و ستایش پیامبر نور و رحمت  پرداخته و زندگینامه رسول گرامی اسلام را در قالب قصیده خوانی بیان کردند.
با شنیدن نام رسول الله (ص)  فضا رنگ و بوی معنوی ‌تری به خود می‌گیرد و دست‌های عاشقان به سمت آسمان بالا می‌رود و از خداوند متعال می‌خواهند به حرمت این ماه مبارک و میلاد رسول گرامی اسلام (ص)، حاجات ‌و نیازهایشان برآورده شده و  گره مشکلات و گرفتاری  هایشان باز شود.
جشن تا پاسی از شب ادامه داشت و گروه‌های مختلف یکی پس از دیگری به اجرای برنامه پرداختند و در بخشی از برنامه نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری به عنوان سخنران به روی سن دعوت شد.
ماموستا فایق رستمی با تبریک فرا رسیدن میلاد نبی مکرم اسلام و آغاز هفته وحدت، گفت: عشق به پیامبر نور و رحمت (ص) این جمعیت را در این مکان معنوی گرد هم جمع کرده است.
وی افزود: جمعیت حاضر در این جشن با حضور خود پیام یکدلی و روح وحدت و برداری را به نمایش گذاشته و عشق و ارادت خود به پیامبر مهربانی‌ها نشان دادند.
نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام با خود رحمت، برکت، اخوت، برادری، مودت و دوستی را برای جامعه بشریت به ارمغان آورد و همه ما باید تلاش کنیم اخلاق  و منش آن حضرت را الگوی خود قرار دهیم.
مرحوم سید بهاالدین شمس قریشی از عارفان نامی کُرد است که در سال ۱۲۹۳ هجری قمری مصادف با ۱۲۵۰ هجری شمسی در روستای «سه ردی» از توابع شهرستان پاوه در استان کرمانشاه متولد شد.
وی از همان کودکی با حضور در مکتب اساتید در پاوه، بیاره و سنندج تلمذ کرد و سپس در سنندج به عنوان امام جماعت مسجد «هه ژاره» به امر آموزش و تربیت طلاب علوم دینی مشغول شد.
شمس قریشی تالیفات متعددی به فارسی و کُردی جمله معراجنامه، مولودنامه، شمس العقائد و دیوان شعر سروده است.
از ۱۲ تا ۱۷ ربیع الاول به نام هفته وحدت نامگذاری شده است.
 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.