معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر سال از سیبری، کشورهای اسکاندیناوی و اروپای شمالی پرندگانی وارد ایران می‌شوند.

شهاب محمدی با اشاره به اینکه کردستان هم یکی از استان‌های میزبان گونه‌هایی از این پرندگان است، اضافه کرد: در ۱۳ سایت رسمی شامل تالاب زریبار و ۱۲ سد استان سرشماری پرندگان مهاجر انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مساحت این ۱۳ سایت رسمی ۱۳ هزار هکتار است، افزود: عملیات سرشماری طی برنامه‌ای هماهنگ در سراسر کشور و همگام با دیگر کشورهای دنیا انجام می‌شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان یادآور شد: دفتر بین‌المللی تالاب‌ها روزهای ۲۲ و ۲۳ دی ماه را برای اجرای عملیات سرشماری زمستانی در تمام کشورها مشخص کرده است.

محمدی تاکید کرد: از آنجا که امکان سرشماری تمام پرندگان آبزی و کنار آبزی در ۲ روز برای اکثر استان‌های کشور و به تبع کردستان امکان‌پذیر نیست این برنامه در دوره زمانی یک ماهه و از ۱۱ دی تا ۱۱ بهمن اجرا می‌شود.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه های جانوری و گیاهی قرار داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.