کردستان  هفدهمین مقصد هیأت اعزامی صندوق اعتباری هنر  است که در سه روز اخیر با سفر به شهرستان‌های دهگلان، قروه،دیواندره و بیجار از نزدیک در جریان وضعیت، دغدغه‌ها و مشکلات اهالی فرهنگ و هنر این مناطق قرار گرفتند.

نشست این هیات با اهالی فرهنگ و هنر سنندج عصر دوشنبه در تالار فروردین مجتمع فرهنگی، هنری فجر سنندج برگزار شد.

 مشاور مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در دیدار با اهالی فرهنگ و هنر و رسانه سنندج اظهار داشت: اهالی فکر و هنر این استان در گذشته زیاد دیده نشدند و بسیاری از آنها مورد تبعیض قرار گرفتند و نتوانستند از حداقل حقوق خود بهره‌مند شوند.

زهرا حق‌شعار با بیان اینکه سنندج علاوه بر شهر خلاق موسیقی می‌بایست به عنوان شهر خلاق هنر هم معرفی می‌شد افزود: صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران بدون هیچ تبعیضی عضو گیری  و به آنها خدمت ارائه می‌کند. 

وی گفت: بیمه تامین اجتماعی و وام‌های قرض‌الحسنه و پرداخت مستمری از جمله خدماتی است که به اعضای صندوق ارائه می‌شود.

حق‌شعار یادآور شد: کمک مستمری به هنرمندانی که بالای ۶۰ سال سن دارند پرداخت می‌شود.

محمد حسامی مسئول انجمن موسیقی کردستان در این نشست گفت: نیاز است که علت قهر هنرمندان با ارشاد آسیب‌شناسی شود.

وی با اشاره به اینکه هنرمندان جامعه را زنده نگه می‌دارد، افزود: امیدواریم شعار حمایت هیات اعزامی صندوق اعتباری هنر  از هنرمندان عملیاتی و محقق شود.

سیامک نجفی از پیشکسوتان حوزه موسیقی هم با اشاره به اینکه بیش از ۳۵ سال سابقه فعالیت در عرصه موسیقی را دارد، گفت: حق بیمه‌ای که توسط هنرمندان پرداخت می‌شود بسیار بالا است و تعداد زیادی از آنها توان پرداخت آنرا ندارند.

سید اسماعیل حسینی از نویسندگان استان اظهار داشت: برای بیمه تکمیلی در سایت صندوق ثبت‌نام کردم ولی تاثیری نداشته و خدمتی در این راستا دریافت نکردم.

وی افزود: مبلغ وام قرض‌الحسنه که از سوی صندوق پرداخت می‌شود بسیار کم و در حد پول توجیبی است و هیچ نویسنده‌ای با آن نمی‌تواند کتاب خود را منتشر کند.

این نویسنده سنندجی اضافه کرد: علاوه بر این صندوق متقاضیان دریافت وام قرض‌الحسنه را به بانک معرفی می‌کند و این مغایر با نفس تشکیل صندوق اعتباری است.

عثمان محمدی از فیلمسازان سنندجی هم اظهار داشت: چند نفر از هنرمندان ما به دلیل نداشتن توان مالی و بالا بودن حق بیمه مجبور به قطع کردن آن شدند.

وی افزود: از آنجاکه ساختن فیلم با خطرات زیادی مواجه است آیا امکان بیمه کردن پروژه‌های فیلمسازی توسط صندوق وجود دارد.

عطیه شیخ احمدی از هنرمندان توانخواه هم گفت: ۳۰ رمان و یک کتاب شعر دارم که تاکنون موفق به چاپ ۱۳ عنوان شدم.

وی افزود: هم برای چاپ و هم فروش کتاب‌هایم با مشکلاتی مواجه هستم و انتظار حمایت از مسئولان دارم.

پایین بودن کمک مستمری به هنرمندانی که هیچ منبع درآمدی ندارند و بیمه نشدن فعالان قرآنی و شاعران و نویسندگان از دیگر مواردی بود که توسط هنرمندان سنندجی در این نشست بیان شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.