بهرام چاره خواه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طبق بررسی نقشه‌ها و خروجی مدل‌های هواشناسی، همراه با عبور ناپایداری‌های ضعیف از نواحی شمالی استان طی امروز و فردا در بعضی از ساعات رگبار باران و در برخی نقاط مه و کاهش دید پیش‌بینی می‌شود.

وی اضافه کرد: پتانسیل بارش‌های امروز برای نواحی شمالی استان بیشتر برآورد شده است و برای روزهای سه‎شنبه تا پایان هفته هوای استان پادیار خواهد بود.

وی با بیان اینکه دمای حداقل نیز تاپایان هفته ۲ تا سه درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند یادآور شد: تسریع در کشت مزارع گندم باقیمانده بویژه مزارع گندم آبی در اولین فرصت و برداشت مزارع سیب زمینی باقیمانده در اسرع وقت و انتقال محصول به انبار از جمله توصیه های هواشناسی به کشاورزان استان است.

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی کردستان گفت: از دیگر توصیه های این اداره کل به بهره برداران مبارزه با علف‌های هرز مزارع کلزا در مناطق معتدل استان در صورتی که میانگین درجه حرارت بیشتر از هشت درجه سانتی گراد باشد است

وی افزود: با توجه به نقش بیمه در جبران خسارات احتمالی بهره برداران نسبت به بیمه نمودن مزارع کشت پاییزه اقدام کنند.

سالانه حدود ۷۰۰ هزار هکتار اراضی در کردستان زیر کشت محصولات مختلف زراعی می‌رود.

میانگین سالانه بارش باران در استان کردستان در مجموعه آمار ۳۰ ساله بیش از ۵۱۹  میلی متر است که این مقدار ۲ برابر میانگین کشوری است.

در سال زراعی ۹۸ - ۹۷ نیز تراز بارندگی در همه ایستگاه های استان کردستان به نسبت سال گذشته کاملا مثبت بود و به صورت میانگین ۵۵۵ میلی متر بارندگی داشت.

سال زراعی (آبی) از اول مهر هر سال شروع و به پایان شهریور سال بعد ختم می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.