به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، روح‌الله شیرازی در مراسم افتتاحیه همایش بین المللی عصر آهن غرب ایران و مناطق همجوار که در محل تالار مولوی دانشگاه کردستان برگزار  شد، اظهار داشت: عصر آهن در ایران عصری مهم و آغاز عصر بنیادی است.

وی عنوان کرد: در این عصری فرهنگ مادی، جغرافیای سیاسی، تاریخ و  فرهنگ سیاسی در فلات ایران وجود دارد منجر به تحولات بسیار مهمی شامل به وجود آمدن حکومت‌های متمرکز شد.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور گفت: در همین حوزه ما برای اولین بار زمینه‌های لازم جهت تغییرات بنیادین را در خصوص بخش امپراطوری جهانی که امپراطوری هخامنشی است پدیدآوردیم که درک درست این پدیده می‌تواند  شناخت تاریخ بعدی ایران را در اختیار ما قرار دهد.

شیرازی تصریح کرد: باورهای باستان‌شناسی در حوزه عصر آهن برای بازشناسی فرهنگ آهن و وضعیت پراکندگی جغرافیایی و شاخص پدیده آهن تاکید فراوان دارد.

وی افزود: در خصوص طراحی پرسش‌های بنیادین درباره عصر آهن از سوی پروهشگران این عرصه گام مهمی برای برطرف کردن خلاء‌های اطلاعاتی در این زمینه برداشته شده است.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور ادامه داد: در حال حاضر عمده پژوهش‌های مربوط به عصر آهن در حوزه غرب ایران با وجود  محوطه‌های فراوانی قرار دارد  که در برخی از آنها کاوش‌هاس دامنه‌دار و باستان‌شناسی مطالعات تاریخ گذاری و علوم میان رشته‌ای در آن صورت گرفته است.

شیرازی با بیان اینکه در محوطه زیویه باید کاوش‌های باستان شناسی گسترده‌ای صورت گیرد، اظهار کرد: متاسفانه در این محوطه ما یک درک درست گاه نگاری و شناخت درست و کاملی نداریم.

وی تاکید کرد: غیر از غرب ایران از  بخش های شمال، شرق و فلات مرکزی کشور  از لحاظ عصر آهن اطلاعات چندانی در دست نیست و تا جایی که در سرزمین سیستان و بلوچستان کاوش‌های باستان شناسی کاملا خاموش است.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور خاطرنشان کرد: ما در عصر آهن با یک خلاء فرهنگی مواجه هستیم چراکه فرضیه معروف تغییرات اقلیمی بدون انجام مطالعات اقلیمی و راهگشای امکان مشخص کردن صحت و نادرستی آن وجود ندارد پس کار در این حوزه جعرافیایی لازم است.

شیرازی با بیان اینکه فرهنگ عصر آهن یک فرهنگ جدید در فلات ایران است، تصریح کرد: مطالعات جدی در این زمینه باید انجام شود تا ابعاد مختلف این مسئله بیشتر روشن و شفاف سازی شود.

وی چالش حوزه گاه نگاری و تاریخ گذاری را که با ابهامات زیادی روبه‌رو است از دیگر چالش‌های جدی این حوزه برشمرد.

رئیس پژوهشکده باستان شناسی کشور یکسان سازی واژه شناسی گاه نگاری منطقه را بسیار مهم عنوان کرد و یادآور شد: این موارد باید یکسان سازی شود و جدول گاه نگاری قابل قبولی برای همه تنظیم  و ملاک قرار گیرد.

شیرازی در پایان اضافه کرد: یکی از داده‌های مهم در ارتباط با عصر آهن ، داده‌های زبان شناسی است که در این راستا پژوهشکده باستان شناسی برای هرگونه اقدام مشترکی به کمک زبان شناسان شتافته و در این خصوص آمادگی کامل دارد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1285123
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.