ایرج حریرچی روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان اظهار داشت: یکی از دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت کاهش پرداختی هزینه‌های درمان از جیب مردم بود به گونه‌ای که قبل از اجرای طرح به مدت ۴۰ سال پرداختی از جیب مردم بیش از ۵۰ درصد بود.

وی با بیان اینکه در سال ۸۹ میزان پرداختی از جیب مردم ۵۸.۴ درصد بود گفت: پس از اجرای طرح تحول سلامت این رقم به ۳۸ درصد و سال گذشته به ۳۵ درصد رسید و در حال حاضر به ۳۲.۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: این میزان کاهش پرداختی کافی نیست و مجلس تاکید دارد که به زیر ۲۵ درصد برسد و انتظار می‌رود این مهم در استان کردستان نیز با جدیت دنبال شود.

۹ درصد مردم کشور فاقد هرنوع پوشش بیمه ای هستند

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹ درصد مردم کشور فاقد هرگونه پوشش بیمه‌ای هستند، اظهار داشت: آیین نامه بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم دال بر بیمه شدن اجباری مردم است و این مهم باید در استان‌ها پیگیری شده و مسئولان آن را مطالبه کنند.

حریرچی افزود: در این زمینه شرایط بسیار تسهیل شده و ۱۰۰ درصد حق بیمه افرادی که درآمد کمتر از ۴۰ درصد حداقل قانون کار داشته باشند را دولت پرداخت کرده و اگر درآمد ۴۰ تا ۱۰۰ درصد حداقل قانون کار باشد نصف را دولت و نصف را خود فرد پرداخت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه اگر درآمد فرد بالاتر از قانون کار باشد حق بیمه را توسط خود وی پرداخت می‌شود، گفت: انتظار داریم استان کردستان در زمینه پیشرو بوده و در این دوره ۶ ماهه تا پایان سال که برای این کار در نظر گرفته شده تلاش شود یک نفر بیمه نشده باقی نماند.

اجرای پوشش همگانی سلامت در کشور تا سال ۱۴۰۴

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه ما متعهد به اجرای پوشش همگانی سلامت در کل کشور تا سال ۱۴۰۴ شده‌ایم افزود: پوشش همگانی سلامت یعنی ما خدمات ضروری و ایده آل را در پنج سطح ارتقای سلامت، پیشگیری، درمان، توانبخشی و طب تسکینی و مراقبت‌های قبل ازمرگ را به همه مردم بدون هیچ تبعیض جنسیتی قومیتی منطقه و اقتصادی ارائه کنیم به شرط اینکه مردم دچار مشکلات مالی نشوند.

وی افزود: درتمام دنیا هزینه‌های درمان گران است و یکی از هدف‌های چهارگانه نظام های سلامت جلوگیری ازبه زحمت افتادن مالی مردم در هنگام بیماری ست.

حریرچی با بیان اینکه جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی و شخص رئیس جمهوی تاکید بر اجرای پوشش همگانی سلامت تا سال ۱۴۰۴ دارند، گفت: پیش بینی سازمان بهداشت جهانی این است که ما در سال ۲۰۲۵(۱۴۰۴) از لحاظ پوشش خدمات به پنج سطح رسیده و کشور اول منطقه از لحاظ پوشش خدمات باشیم.

وی یادآو شد: مردم کردستان شایسته ترین افراد برای رسیدن به این سطح ایده آل هستند و نباید هیچ بیماری از استان کردستان برای درمان به استان‌های دیگر همانند تهران و تبریز بروند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیمارستان کوثر سنندج از لحاظ امکانات و زیرساخت‌ها به مراتب از بسیاری از بیمارستان های اصلی تهران از جمله بیمارستان شریعتی، امام حسین و طالقانی بهتر است و باید از این امکانات بهره لازم برده شود.

در این آیین فرزین رضاعی به عنوان سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کردستان معرفی و از خدمات وحید یوسفی نژاد تقدیر شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.