مدیرکل حج و زیارت کردستان روز دوشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ثبت‌نام زائران عتبات عالیات در سامانه سماح برای خروج از مرز الزامی است .

هاشم ناظمی جلال با بیان اینکه آمار ثبت‌نام در این سامانه لحظه به لحظه در حال تغییر است، اضافه کرد: تاکنون ۶هزار و ۷۰۴ در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و تمامی زائران برای خروج از مرز و سفر به عراق حتما باید در این سامانه ثبت نام کنند.

وی اضافه کرد: هزار و ۷۹۰ نفر در سنندج، هزار و ۵۳۳ نفر در قروه، هزار و ۳۷۴ نفر در بیجار، ۶۸۸ نفر در سریش‌آباد، ۳۳ نفر در کامیاران، ۱۵۱ نفر در مریوان، ۱۱۳ نفر در سقز، ۹۴ نفر در بانه، ۲۰ نفر در دهگلان، ۱۸ نفر در دیواندره و ۱۵ نفر در سروآباد برای حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین ثبت نام کرده اند و بقیه زوار هم از دیگر نقاط استان هستند.

وی با اشاره به حذف روادید در ایام اربعین حسینی سال جاری، تاکید کرد: زائران با داشتن گذرنامه معتبر و همچنین ثبت‌نام در سامانه سماح می‌توانند در ۱۶ دفتر خدمات زیارتی استان و یا با مراجعه به سایت الکترونیکی این سامانه در همایش اربعین شرکت کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت استان کردستان گفت: سازمان حج و زیارت هزینه ثبت‌نام سفر اربعین را که فقط شامل بیمه حوادث و خدمات درمانی می‌شود ۲۵۰ هزار ریال اعلام کرده و دریافت هرگونه وجهی به صورت نقدی و بیشتر از این هزینه مصوب، غیرقانونی است.

ناظمی جلال تاکید کرد: لغو روادید عراق صرفاً برای  زمان تعیین شده به مناسبت اربعین است و خارج از این محدوده زمانی، زائران ملزم به دریافت روادید از طریق دفاتر زیارتی هستند.

وی گفت:با توجه به مصوبه ستاد مرکزی اربعین حسینی(ع) برای تشرف به زیارت اربعین ثبت‌نام در سامانه سماح الزامی است و با توجه به اتصال سامانه سماح به سامانه نیروی انتظامی، تنها به زائرانی که در این سامانه ثبت نام کرده باشند اجازه خروج داده می‌شود.

سامانه سماح سازمان حج و زیارت به نشانی https://samah.haj.ir از اول شهریور۹۸ برای ثبت‌نام اربعین فعال است.

راهپیمایی اربعین، پیاده روی مسلمانان و آزادیخواهان کشورهای مختلف از نقاط مختلف کشور عراق به طرف کربلا به مناسبت اربعین حسینی است.

زائران ایرانی مسیر ۸۰ کیلومتری نجف مقدس تا کربلای معلی را برای پیاده‌روی انتخاب می‌کنند؛ این مسیر به تعداد یک هزار و ۴۵۲ ستون برای راهپیمایان پیش بینی شده که فاصله بین هر ستون ۵۰ متر است.

با متوسط پیاده روی هفت تا هشت ساعت در هر روز، مسیر نجف تا کربلا طی سه تا چهار روز طول می‌کشد.

کردستان با وسعتی معادل ۲۸ هزار و ۸۱۷ کیلومتر مربع در غرب ایران واقع شده و ۲۲۷ کیلومتر با کشور عراق مرز دارد؛ این استان در مجموع یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارد که در ۲۹ شهر و هزار و ۷۰۳ روستا ساکن هستند.

۹۹۳۷ / ۳۰۳۴ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.