معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای ۱۴۷ مورد از این دخل و تصرف‌ها، با مساحت تقریبی ۵۰، ۵ هکتار، پرونده تخلف تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شد.

عرفان مومن‌پور اضافه کرد: تاکنون ۵۴ مورد این تخلفات با مساحت تقریبی ۱۵، ۲۶ هکتار به وضع سابق بازگشت داده و از دست متصرفان خارج شده ضمن اینکه تلاش برای آزاد سازی باقی تصرفات نیز با مساعدت دستگاه قضایی در دست انجام است.

وی به اختصاص ۸۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی بستر رودخانه‌های استان در سال جاری اشاره کرد و یادآور شد: از ابتدای امسال تاکنون برای ساماندهی و لایروبی بستر و حریم رودخانه‌های استان ۴۰ میلیارد ریال تخصیص یافته و در حال هزینه شدن است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان خواستار همکاری بیشتر ارگان‌های مرتبط برای حفاظت از حریم رودخانه‌ها شد و افزود: در این زمینه با افراد سودجو و متصرفان این منابع ملی به شدت برخورد می‌شود.

کردستان استانی کوهستانی بوده و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه ای است که موجب بارندگی هایی در بهار و ریزش برف در زمستان ها می شود.

از حوضه های آبریز اصلی این استان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.

تعداد دشت های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت های قروه - دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه (از نظر برداشت آب های زیرزمینی) محسوب می شوند.

استان کردستان ۹ سد در حال بهره برداری، ۱۲ سد در دست اجرا و ۱۵ مورد نیز در مرحله مطالعات دارد.

۷۳۵۵/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.