پیمان قمری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۱۶ مرکز خرید گندم وابسته به تعاون روستایی، کارخانه آرد تک ستاره، سیلوی گندم چراغ مغان، سیلوی گندم آل کبود و انبار گندم منطقه تخت شهر بیجار وظیفه دریافت گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را در قالب طرح تضمینی خرید گندم بر عهده داشتند.  

وی افزود: از ۲۳۱ هزار تن گندم تولید شده در شهرستان بیجار حدود ۲۰۷ هزار تن گندم مازاد بر نیاز و مصرف کشاورزان توسط مراکز خرید گندم با قیمت مصوب خرید تضمینی از قرار هر کیلوگرم که به نسبت افت محصول از ۱۷ هزار ریال تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ ریال متغیر بود، خریداری شد.  

مدیر جهاد کشاورزی بیجار یادآور شد: در راستای جبران هزینه های حمل گندم از مزرعه تا مراکز خرید، دولت به ازای حمل هر تُن گندم به سیلوی دولتی ۲۰۰ هزار ریال و سیلوی بخش خصوصی ۱۰۰ هزار ریال به کشاورزان گندمکار پرداخت کرده است.

برداشت گندم از مزارع شهرستان بیجار از ۱۱ تیر ماه آغاز و تا اوخر شهریور ادامه داشت،  هزینه خرید تضمینی گندم ظرف مدت ۱۰ روز به حساب کشاورزان واریز شد،  ۵۰۰ دستگاه کمباین (بومی و غیر بومی) کار برداشت گندم از مزارع این شهرستان را بر عهده داشتند.

تا ۲۹ شهریور در مراکز خرید تضمینی این کردستان ۷۲۷ هزار و ۳۷۸ تن گندم خریداری شده است که تا امروز  ۱۲ هزار ر و ۵۷۲ میلیارد  ریال معادل ۹۹ درصد از کل خرید به  گندمکاران پرداخت شده است.

سال زراعی گذشته گندم در بیش از ۹۳ مرکز محصول مازاد بر نیاز گندمکاران این استان به صورت تضمینی خریداری شد که ۷۳ مورد از این مراکز را سازمان تعاون روستایی کردستان تجهیز و راه اندازی کرده است.

در سال جاری ۵۷۲ هزار هکتار از مزارع این استان زیر کشت گندم رفته است.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

۹۹۴۳/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.