محمد رسول شیخی زاده روز چهارشنبه در نشست تخصصی دستگاه‌های اجرایی و مدیران امور شعب بانک‌های عامل کردستان در زمینه اعتبارات تخصیصی اشتغالزایی کمیته امداد استان اظهار داشت: در حال حاضر ۱۳۴ هزار نفر از جمعیت استان زیرپوشش حمایت‌های کمیته امداد قرار دارند و سه هزار نفر دیگر نیز به این تعداد افزوده می‌شود ضمن اینکه تعدادی نیز خودکفا شده و از چرخه حمایتی امداد خارج می‌شوند

وی با بیان اینکه در طول این سال ها خدمات قابل توجهی از سوی کمیته امداد در سرفصل‌های مختلف به مددجویان ارائه شده است، افزود: در این خدمات رسانی ها همه مسئولان و اقشار مختلف جامعه نقش داشته‌ و هرجا بحث نیازمندی مطرح بوده همه پای کار آمده و امداد را یاری رسانده‌اند.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان به دیدار اخیر هیات امنای کمیته امداد با رهبر معظم انقلاب و تاکید ایشان بر ایجاد درآمد پایدار و با ثبات برای مددجویان اشاره کرد و یادآور شد: عملی کردن این تاکیدات در سیاست گذاری‌های کمیته امداد در قالب اشتغال انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: در یک ماه گذشته به همت بانک‌های عامل و پیگیری‌های انجام شده جذب قابل قبولی در زمینه اعتبارات بخش اشتغال در استان داشتیم و امید است تا پایان سال اتفاقات بهتری در این زمینه بیافتد.

شیخی زاده گفت: سال گذشته ۳۹۰ میلیارد ریال اعتبارات تبصره ۱۶ این نهاد در استان جذب شد و امید می‌رود امسال نیز با تلاش بانک‌های عامل اقدامات خوبی در این زمینه انجام شود.

وی به بسته های تشویقی نیز اشاره کرد و افزود: بسته های تشویقی در حوزه اشتغال به شیوه های مختلف شامل پرداخت بسته تشویقی کاریابی، تعامل با کارفرما و پرداخت تسهیلات کارفرمایی ارائه می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان عدم پذیرش طرح‌های خدمات توزیعی، عدم توجه به معرفی نامه امداد و مطالبه جواز کسب، مطالبه حداقل ۲ ضامن کارمند با گواهی کسر حقوق و عدم پذیرش کشاورزی و بازاری معتبر به عنوان ضامن را نیز از جمله مشکلات موجود در زمینه پرداخت تسهیلات اعلام کرد.

ابلاغ ۲۵ درصد تسهیلات تبصره ۱۶ به بانک ها  

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز در این جلسه اظهار داشت: در سال جاری سهم کمیته امداد امام خمینی(ره) استان از اعتبارات اشتغال تبصره ۱۶ مبلغ ۹۰۰ میلیارد ریال است که ۲۵ درصد آن به بانک‌ها ابلاغ شده است.

برهان صلواتی با بیان اینکه از این میزان ۱۲۰ میلیارد ریال معادل ۱۸ درصد جذب و پرداخت شده است، گفت: عملکرد پرداختی برخی از بانک ها شامل سپه، توسعه تعاون، رسالت و انصار در این بخش تاکنون صفر بوده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان یادآور شد: در این میان براساس طرح های ابلاغی میزان پرداختی بانک ملی ۲ درصد، ملت ۱۰ درصد، صادرات ۲۴ درصد، رفاه ۱۲ درصد، مسکن ۹ درصد، کشاورزی ۱۶ درصد، تجارت ۳۱ درصد و مهر اقتصاد ۷۵ درصد بوده است.

آموزش یکی از مولفه های توانمندسازی

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کردستان نیز در این جلسه گفت: یکی از مولفه‌های توانمندسازی افراد آموزش است و این آموزش‌ها باید در حین کسب و کار و به تناسب بازار ارائه شده و به دوام اشتغال ایجاد شده کمک کند.

سید جمیل احمدی افزود: در سازمان فنی و حرفه ای آموزش‌ها برای افراد جویای کار و همچنین ارتقای شغلی به تناسب نیاز بازار انجام شده و در این زمینه توجه ویژه به آموزش های مهارتی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته به یک هزار و ۳۱ نفر آموزش ارائه شد، اظهار داشت: این میزان آموزش ارائه شده در قالب آموزش‌های تقاضا محور بوده که اجرای آن به بخش خصوصی واگذار شده است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کردستان یادآور شد: فنی و حرفه ای استان این آمادگی را دارد که آموزش های لازم را برای امتداد شغل ارائه دهد ضمن اینکه زمینه ای فراهم شده تا متقاضیان اشتغال روستایی بتوانند به سامانه مراجعه و برای دریافت آموزش ثبت نام کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز در این جلسه گفت: در کردستان بیشتر افرادی که مددجوی نهادهای حمایتی هستند یا در روستا بوده و یا به نوعی به روستا ربط دارند بنابراین عمده مشاغل نیز در این حوزه است.

عنوان: خالد جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان

خالد جعفری اظهار داشت: زمین یکی از نهاده های تاثیرگذار در بحث ایجاد اشتغال است حال اینکه افراد مددجو یا فاقد زمین بوده و یا زمین کمی در اختیار دارند بنابراین این مساله در بحث تسهیلات در حوزه‌های زراعت و باغبانی مشکل ایجاد می‌کند.

 وی یادآور شد: در حال حاضر برای ایجاد یک شغل به تسهیلات و منابع زیادی نیاز است لذا باید در زمینه ایجاد اشتغال واقع بینانه جلو رفته و از اعتباری که در اختیار است به بهترین شیوه ممکن بهره برد.

در ادامه این جلسه تعدادی از مدیران بانک‌های عامل استان کردستان نیز گزارشی از میزان پرداختی های خود در حوزه اشتغال در سال جاری ارائه دادند.

در حال حاضر بیش از ۱۳۴ هزار نفر از جمعیت استان کردستان زیرپوشش حمایت های کمیته امداد امام خمینی(ره) استان هستند که این میزان حدود ۹ درصد جمعیت استان را شامل می‌شود.
۷۳۴۸/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.