مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کردستان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هدف از اجرای این رویدادها توسعه و رونق گردشگری در این استان و ایجاد جاذبه‌ها و مسیرهای جدید گردشگری است.

سید محسن علوی اظهار داشت: برخی از این رویدادها به صورت پیوسته و هر ساله اجرا می‌شوند که فعالان گردشگری هم در این راستا هر سال تورهای متعددی تعریف و به این مناطق می‌آورند و این اتفاق تاثیر بسیار مثبتی در توسعه گردشگری کردستان داشته است.

وی در خصوص این رویدادها اضافه کرد: مراسم بهاره پیر شالیار (کومسا) در سروآباد شهر هورامان تخت، جشنواره غذاهای گیاهان بهاره در سنندج، جشنواره توت فرنگی در روستای شیان، جشنواره زیبایی اسب کُرد در سنندج و بیجار، مراسم بولاو در سنندج روستای دولاب، جشن انار در سروآباد روستای سلین و بلبر، جشنواره غذای شب چله در سنندج، مراسم عروسی پیرشالیار در شهر هورامان تخت، نوروز کُردی در کامیاران روستای پالنگان و نوروز تنگیسر در روستای تنگیسر از جمله این رویدادها هستند.

علوی یادآور شد: مجری رویدادهای گردشگری سازمان‌های مردم نهاد، جوامع محلی و مسئولان اجرایی هر منطقه هستند و سیاست‌گذاری و تدوین از طریق اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان انجام می‌شود.

وی به اهمیت ایجاد دبیرخانه دائمی رویدادهای گردشگری در این استان اشاره کرد و گفت: با راه‌اندازی دبیرخانه دائمی رویدادهای گردشگری زمینه ساماندهی بیشتر رویدادهای گردشگری فراهم می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان افزود: با برگزاری این رویدادها علاوه بر بهره‌مندی مردم از مزایای اقتصادی آن گردشگران با فرهنگ مردم، اقلیم، لباس‌ها و خوراک‌های سنتی آشنا می‌شوند و زمینه جذب بیشتر توریست نیز فراهم می‌شود.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی است، ۸۷۲ اثر از این تعداد شامل ۷۷۳ اثر غیر منقول شامل (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۰ مورد میراث طبیعی، ۶۰ مورد میراث معنوی و ۲۳ مورد میراث منقول درفهرست آثار باستانی کشور به ثبت رسیده است.

۷۳۴۹/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.