محمد عبدالملکی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲۸ باب کتابخانه نهادی و مشارکتی در روستاهای این استان فعال بوده که ۱۵ مورد از این تعداد نهادی و بقیه مشارکتی است.

وی با اشاره به اینکه یک هزارو ۶۷۵ روستای دارای سکنه با ۴۷۷ هزار نفر جمعیت در این استان وجود دارد اضافه کرد: براساس برنامه‌ریزها بهترین راه افزایش کتابخانه‌های روستایی تاسیس کتابخانه‌های مشارکتی است.

عبدالملکی افزود: ۱۱۹ هزار و ۷۲ نسخه کتاب در حوزه‌های مختلف کودکان، فرهنگی، اجتماعی، روانشناسی، ادبیات و علمی در این کتابخانه ها در دسترس علاقمندان به کتاب و کتابخوانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با بیان اینکه این ۱۵ کتابخانه‌های نهادی در شهرستان‌های کامیاران، سنندج، سقز، بیجار و سروآباد وجود دارد یادآورشد: کامیاران و سنندج هر کدام با پنج کتابخانه نهادی بیشترین تعداد کتابخانه‌های روستایی را دارند.

وی گفت: کتابخانه‌های مشارکتی روستایی با همکاری مردم روستا، شورا و دهیاران تاسیس و تامین منابع این کتابخانه بر عهد نهاد کتابخانه‌ها است.

عبدالملکی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶ کتابخانه در استان نیازمند تامین اعتبار است اظهار داشت: کتابخانه‌های مشارکتی و سیار بهترین راه برای افزایش سرانه مطالعه در روستاها بوده که این کتابخانه‌ها در کردستان در دست اقدام است.

عبدالملکی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۰ کتابخانه نهادی و ۳۰ کتابخانه مشارکتی در این استان فعال است و ۷۵۰ هزار نسخه کتاب در موضوع‌های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، خانواده و اقتصادی در مخازن این کتابخانه ها موجود است.

عبدالملکی گفت: هم اکنون ۱۵۸ کتابدار نیز در بخش کتابخانه های عمومی استان فعال هستند که علاقه مندان و مراجعه کنندگان را راهنمایی می‌کنند.

وی تاکید کرد: در کتابخانه‌های عمومی برنامه‌های مختلفی از جمله نقد کتاب، نشست کتابخوان، کانون ادبی، شعرخوانی، بازدید دانش آموزان از کتابخانه ها، جمع خوانی، قصه خوانی، مسابقات، کارگاه نقاشی، خلاصه نویسی کتاب‌ها اجرا می‌شود.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت دارای ۸۰ باب کتابخانه نهادی و مشارکتی است که از این تعداد ۵۰ باب نهادی و بقیه مشارکتی هستند.

۷۳۴۹ / ۳۰۳۴ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.