رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۵۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان با ۶۰ میلیارد ریال اعتبار از سال ۹۵ برای رفع موانع تولید، رقابت پذیری و ارتقای نظام مالی کشور آیین نامه به مهندسان مشاور واگذار شده است.

وی اضافه کرد: تا کنون ۱۶۹ پلاک به مساحت کل ۲۱۷ هزار هکتار از این میزان رفع تداخل و تثبیت نوعیت اراضلی ملی و غیرملی شده و برای ۴۲ هزار و ۵۵۱ هکتار آن نیز عمدتا از ملی به کشاورزی تغییر نوعیت داده شده است.

وی افزود: پس از رفع تداخلات اراضی کشاورزی پلاک و تعیین تکلیف اراضی ملی، دولتی و مستثنیات سازمان جهاد کشاورزی به عنوان متولی اراضی نسبت به جمع‌آوری اطلاعات زمین اعم از اطلاعات توصیفی، مالکیتی و حقوقی اشخاص اقدام کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: هم اکنون ۳۳ هزار هکتار از این اراضی به صورت تفکیک شده برای صدور سند مالکیت به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان ارسال شده و برای صدور این اسناد تفاهم نامه ای به ارزش ۵۰ میایارد ریال منعقد شده است.

جعفری گفت: در این راستا صدور اسناد  ۳۸ پلاک به مساحت ۲۴ هزار و ۶۸۶ هکتار نهایی شده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال جاری این میزان به ۱۰۰ پلاک برسد.

وی یادآور شد: تهیه عکس هوایی جدید توسط سازمان امور اراضی کشور و حوزه دریاچه ارومیه به مساحت یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی استان در شهرستان‌های بیجار، قروه، دهگلان و سقز از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا است که شامل حدود ۵۷ درصد اراضی کل کردستان است.

جعفری افزود: مستند سازی و ثبت اطلاعات توصیفی و مکانی اراضی کشاورزی به صورت همزمان، تعیین تکلیف اراضی ملی و کشاورزی به صورت توام و ساماندهی متصرفین اراضی ملی و برنامه‌ریزی جهت بازاریابی و فروش محصولات کشاورزی با توجه به مازاد تولید آنها از اهداف اجرای کاداستر اراضی کشاورزی است.

وی اظهار داشت: امکان برنامه ریزی مناسبت جهت مدیریت و مبارزه با آفات و بیماری‌ها و جلوگیری از شیون آن‌ها بر اساس سطوح زیر کشت، ایجاد بستر مدیریت مزرعه بصورت کل و جز، یکپارچه سازی اراضی و تعیین الگوی کشت از دیگر اهداف این طرح است.

وی یادآور شد: کارگروه نظام فنی و اجرایی طرح کاداستر اراضی کشاورزی استان کردستان با عضویت سازمان جهاد کشاورزی ، ادارات کل ثبت اسناد و املاک ، منابع طبیعی و آبخیزداری استان تشکیل شده و اولین دستور کار این کارگروه پیگیری صدور سند مالکیت برای ۳۸ پلاک به مساحت ۲۶ هزار هکتار از اراضی استان است.

کاداست مجموعه فعالیتهای مرتبط با تهیه نقشه، جمع آوری اطلاعات توصیفی و حقوقی در خصوص قطعات اراضی کشاورزی است که در نهایت منجر به صدور اسناد مالکیت زمین های زراعی، ایجاد بستری مناسب برای مدیریت مزراع، دسترسی آسان و سریع به سطوح زیر کشت و تولیدات باغی و دامی، تعیین تلکیف اراضی ملی و کشاورزی می شود.

۷۳۴۹ / ۳۰۳۴ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.