معاون هماهنگی استاندار کردستان روز پنجشنبه در گفت و گو با  خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تخصیص آب، قلب برنامه جامع توسعه بخش کشاورزی کردستان است اظهار داشت: در این برنامه همه بخش های لازم و مولفه های مهم توسعه کشاورزی استان از جمله مدیریت کشت دیم برای افزایش بهره بروری با اصلاح ارقام و مدیریت مزرعه، توسعه مکانیزاسیون، کشت جایگزین، پیش بینی شده است.

حسین فیروزی افزود: در قلب برنامه جامع توسعه کشاورزی کردستان موضوع تخصیص آب محوری ترین بخش برنامه بوده و برای توسعه سرمایه گذاری های دولتی و بخش خصوصی و تامین منابع مالی مورد نیاز در این حوزه بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه متناسب با ظرفیت استان سرمایه‌گذاری از سال‌های گذشته به میزان مورد نیاز آن انجام نشده است گفت: در  برنامه جامع توسعه کشاورزی موضوع سرمایه گذاری در این بخش به طور کامل دیده شده به طوری که برای رسیدن به اهداف خود سه طرح پیشران دارد.

وی افزود: تحقق این طرح نیازمند ۲۱ هزار میلیارد ریال اعتبار است که از منابع مختلف ملی، استانی، تسهیلات بانکی و سرمایه‌های بخش خصوصی تامین می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان اظهار داشت: : انجام این کار باعث می‌شود که سالانه یک میلیون تن محصول کشاورزی در کردستان تولید شود که با باقیمت امروز حدود ۴۲ هزار میلیارد ریال در آمد است که کل سرمایه گذاری را در عرض ۲ سال پس از بهره‌برداری به اقتصاد ملی برگشت داده می‌شود.

فیروزی یادآور شد: طرح افزایش ۱۳ هزار تنی تولید گوشت قرمز استان نیز با توجه ظرفیت استان پنج هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که در پنج سال اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: با اجرای این طرح در هر سال حدود ۱۰ هزار میلیار ریال به اقتصاد کشور کمک می‌کند و علاوه بر آن از وابتسگی کشور به واردات کشور کاهش می دهد به طوریکه بازگشت سرمایه آن بعد از اجرای طرح در سال اول ۲ برابر میزان سرمایه گذاری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان ادامه اداد: طرح احداث ۵۰ هزار هکتار باغات هم به حدود هشت هزار و ۳۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری نیاز دارد که قادر به ایجاد ۲۵ هزار شغل دارد بعد از بهره برداری سالانه ۳۲۰ هزار تن تن تولید محصولات باغی استان را اضافه می کند.

وی اظهار داشت: این طرح در طول یک سال بعد از بهره برداری ۳۰ هزار میلیارد ریال به ارزش افزوده استان کمک می کند که حدود ۲ و نیم برابر بازگشت سرمایه در یک سال دارد.

وی افزود: این تفاسیر نشان از توجیه پذیری اقتصادی بالای این طرح هاست که دولت برروی طرح جامع توسعه بخش کشاورزی استان اعتماد و کمیسیون آب و کشاورزی مجلس شورای اسلامی، مرکز پژوهش های اسلامی و ستاد اقتصاد مقاومتی کشور و شورای توسعه استان این طرح تایید کرده اند و وزارتخانه های جهاد کشاوزی و نیرو با همکاری هم در حال تدوین نامه مشترک برای اخد کمک از رهبری است.

پیگیری توسعه اراضی آبی به صورت ویژه از ۲ سال قبل آغاز و در نهایت پارسال طرح جامع توسعه بخش کشاورزی استان با سه طرح پیشران توسعه ۲۳۰ هزار هکتاری اراضی آبی، ۵۰ هزار هکتاری باغات و افزایش سالانه ۱۳ هزار تنی گوشت قرمز به تصویب رسید.

این طرح مهمترین برنامه مورد حمایت بسیاری از بخش های کشور برای توسعه پایدار در این استان است و در قالب آن نیز امسال وزارت نیرو با اختصاص حقآبه برای تبدیل ۹۶ هزار هکتار اراضی دیم به آبی موافق کرده که این موافقت به منزله توجیه اقتصادی این برنامه و بازگشت سریع سرمایه گذاری در آن است.

افزایش حقابه اراضی کردستان از مطالبات مردم و مسئولان این استان برای افزایش تولیدات کشاورزی، بهبود معیشت بهره برداران و سهم آفرینی بیشتر در تامین امنیت غذایی کشور است که این مهم امسال پس از سال ها تلاش و پیگیری به ثمر رسید و مقرر شد در ۲ برنامه پنج و ۱۰ ساله حدود ۷۰ هزار میلیارد ریال برای ایجاد ۶۰ هزار فرصت شغلی در این بخش سرمایه گذاری شود.

۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.