رئیس اداره آموزش و پرورش سقز روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ادارات، دستگاه های اجرایی، دهیاران و اعضاهای شورای اسلامی روستاهی سقز برای شناسایی بیسوادان و انسداد مبادی بیسوادی باید کمک کرده و از هیچ کوششی دریغ نکنند تا بیسوادی در شهرستان به حداقل برسد.

سید رحمان سیدیان با بیان اینکه سال گذشته یک هزار و ۴۳۸ نفر بیسواد در کلاسهای سوادآموزی شرکت کردند، افزود: امسال طبق برنامه‌ریزی های ما پیش بینی می شود یک هزار و ۳۳۰ نفر در کلاسهای سواد آموزی شرکت کنند تا از نعمت سواد برخوردار شوند.

وی با اشاره به اینکه مراکز یادگیری محلی، نقش مهمی در سواد آموزی بانوان بیسواد دارند، یادآور شد: آموزش در ۱۸ روستا که دانش آموزان آن کمتر از ۱۰ نفر هستند به صورت پاره وقت است.

سیدیان بر نبود فضاهای آموزشی و کمبود نیروی انسانی بخصوص در روستاهای سقز تاکید کرد و ترک تحصیل و عدم ادامه تحصیل دختران را نگران کننده دانست و خواستار توجه بیشتر به تحصیل این قشر جامعه در روستاها شد.

رئیس آموزش و پرورش منطقه زیویه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تلاش برای ریشه کنی بیسوادی و انسداد مبادی بیسوادی، نیازمند عزم همگانی است.

خالد علیپور با بیان اینکه سال گذشته ۴۱۵ نفر، آزمون کلاسهای نهضت سوادآموزی را با موفقیت گذراندند و باسواد شدند، افزود: توسعه و تجهیز مراکز یادگیری سوادآوزی در شهرستان سقز ضروری است.

وی سواد آموزی را شاخصی مهم در توسعه و رفاه اجتماعی دانست و تاکید کرد: سواد در تکامل شخصیت و جامعه بسیار تاثیرگذار است بنابراین ریشه کنی بیسوادی در شهرستان سقز، نیازمند تلاش مضاعف است.

علیپور برای توسعه و نهادینه کردن سوادآموزی در خانواده ها، راه اندازی مراکز گفتگو در قالب برنامه های ستاد بازآفرینی محلات ناکارآمد را مهمترین اقدام برای ریشه کنی بیسوادی در سقز دانست و افزود: این مراکز برای اجرای برنامه های سواد آموزی، ظرفیت مناسبی است.

حدود ۴۰ هزار دانش آموز در ۳۰۰ مدرسه و بیش از ۲ هزار دانشجو در ۴ دانشگاه شهرستان سقز مشغول تحصیل هستند.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.

۷۳۴۵/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.