معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی در آیین آغاز این طرح اظهار داشت: کردستان به عنوان اولین استانی است که طرح ملی واکسیناسیون طیور علیه بیماری نیوکاسل در آن عملیاتی می‌شود.  
علی‌صفر ماکنعلی با اشاره به اینکه پیشتر واکسیناسیون طیور به شیوه تزریق انجام می‌شد، اضافه کرد: در شیوه جدید واکسیناسیون به شیوه خوراکی و از طریق آبخور طیور انجام می‌شود.  
وی هدف از اجرای این طرح را مهار بیماری طیور روستایی، کمک به معیشت روستاییان و افزایش تولید در این جوامع اعلام کرد و افزود: معیشت و بهداشت روستاییان برای دولت از اهمیت خاصی برخوردار است و در این راستا چنین طرح‌هایی عملیاتی خواهد شد.


معاون بهداشتی پیشگیری سازمان دامپزشکی یادآور شد: ویروس زنده ولی غیر بیماری زا و مقاوم به حرارت کارایی بالایی دارد و طیور را به مدت یک فصل در برابر بیماری محافظت می‌کند.  
مدیرکل دامپزشکی کردستان هم گفت: طیور بومی مخزن اصلی بیماری محسوب می‌شوند و اجرای این طرح علاوه بر کمک به اقتصاد روستا از انتقال بیماری به مراکز صنعتی و مرغداری‌ها جلوگیری می‌کند.  
مجتبی ورمقانی اظهار داشت: ۴۰ اکیپ در سطح استان در گام نخست واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل را در ۱۵۰ روستا اجرا می‌کنند و به مرور طیور تمامی روستاهای استان علیه این بیماری واکسینه می‌شوند.
وی نزدیکی به مرغداری‌ها، سدها و روستاهای دارای سابقه بیماری یا دارای جمعیت بالای طیور را از جمله اولویت‌هایی بیان کرد که بر اساس آن، طیور ۱۵۰ روستا در گام نخست علیه نیوکاسل واکسینه می‌شوند.  
این طرح امروز از در ۲ روستای شهرستان‌های دیواندره و بیجار آغاز شده است.  
رئیس شبکه دامپزشکی بیجار هم با بیان اینکه واکسیناسیون ۱۲۰ هزار قطعه طیور در این شهرستان پیش‌بینی شده است، افزود: تلاش ما کنترل و کاهش بیماری های مشترک میان دام و انسان است.
اسکندری یادآور شد: ۴۲۲ مورد تب مالت انسانی در سال ۹۶ شناسایی شده بود که با پوشش و انجام مایه‌کوبی تمام شهرستان، این تعداد در سال گذشته به ۱۲۵ نفر کاهش یافت.  
نیوکاسل از بیماری‌های بسیار مسری است که تقریبا همه گونه‌های پرندگان را در سنین مختلف مبتلا می‌کند.  
این بیماری در مواردی حتی بدون نشانه‌ای سبب مرگ و میر ۱۰۰ درصدی در گله مبتلا می‌ود و به همین دلیل در بسیاری از کشورها صنعت پرورش طیور را محدود کرده است.  
۶۱۰۸/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.