کنفرانس تئاتر ملل روز یکشنبه در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری ارشاد مریوان برگزار شد که در پنل آن یکی از اساتید خارجی ورک شاپ های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی و کارگردانان گروه‌های شرکت کننده از کشورهای ایتالیا، روسیه، ارمنستان، اکراین و برزیل به تشریح وضعیت تئاتر خیابانی و وجود جشنواره‌های بین‌المللی در کشور خود پرداختند.

تلفیق سنت‌های گذشته با امروز از طریق تئاترخیابانی در مریوان ستودنی است

تیتیا بومیستر استاد تئاتر از کشور هلند در این کنفرانس با اشاره به اینکه تئاتر خیابانی در واقع فرم تجربی مبنی بر خلاقیت است، اظهار داشت: انواع مختلفی از تئاتر خیابانی در هلند به ۲ طریق بلیط فروشی و رایگان به مخاطبان عرضه می‌شود.

وی افزود: پنج جشنواره بین‌المللی تئاتر در هلند برگزار می‌شود که تمرکز همه آنها بر اجرای تئاتر در محیط باز است و اغلب آنها کیفیت جلوه‌های بصری را مدنظر قرار می‌دهند.

این استاد تئاتر با بیان اینکه در هلند تمایل به اجرای تئاتر خیابانی در ژانر کمدی بسیار زیاد است، گفت: این نوع از تئاتر به دنبال این است که لبخند را بر روی لبان تماشاگران بنشاند.

بومیستر یادآور شد: رشته‌ دانشگاهی تئاتر خیابانی در هلند وجود ندارد فقط دانشجویان رشته تئاتر بعد از فارغ‌التحصیلی خود انتخاب می‌کنند که در حوزه تئاتر صحنه‌ای یا خیابانی فعالیت کنند.

وی برگزاری کارناوال چهاردهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را بسیار جذاب دانست و گفت: موسیقی اصیل کُردی و ترکیب سنت با تئاتر بسیار جالب توجه بود.

این استاد تئاتر اظهار داشت: تلفیق سنت‌های گذشته با امروز از طریق تئاترخیابانی اقدام ارزشمند و ستودنی است که در جشنواره مریوان شاهد آن بودم و این کار در هلند تاکنون انجام نشده است.

بومیستر با اشاره به اینکه تبادل دانش و فرهنگ از مزایای برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است، افزود: معتقدم وجود جوانان علاقمند به فراگیری دانش روز در مورد تئاتر خیابانی از حُسن‌های ورک شاپ در حاشیه جشنواره تئاتر خیابانی مریوان است.

یوژنی شکاووف کارگردان نمایش درها از کشور روسیه هم در این کنفرانس گفت: در کشور ما جشنواره‌های متعددی در سطح بین‌المللی در حوزه تئاتر برگزار می‌شود و تا جاییکه اطلاع داشته باشم تاکنون گروه ایرانی در آنها حضور نیافته است.

وی یادآور شد: امیدوارم در دوره‌های بعدی جشنواره‌های تئاتر خیابانی در روسیه شاهد حضور گروه‌هایی از کشور ایران هم باشیم.

این کارگردان روسی که اولین حضورش در ایران است، افزود: از دیدن ایران و مردمان آن به ویژه مریوانی‌ها بسیار هیجان زده هستیم.

شکاووف حضور خود در جشنواره تئاتر خیابانی مریوان را تجربه گرانبهایی خواند و اضافه کرد: این جشنواره تماشاگرانی بسیار خونگرم، صمیمی و آگاهی دارد و که بهترین نقطه قوت این رویداد است.

آشنایی با فرهنگ‌های مختلف از ظرفیت‌های جشنواره تئاتر مریوان است

هایک اسرائلیان کارگردان نمایش مایم تئاتر از کشور ارمنستان هم افزود: تئاتر خیابانی بتازگی در ارمنستان شکل گرفته و هنوز به آن معنا و جایگاه واقعی خود نرسیده است.

وی اضافه کرد: گروه‌هایی در ابتدا با تغییرات اندکی در تئاتر صحنه‌ای آن را به خیابانی تبدیل کرده و در سطح شهر اجرا می‌کردند.

این کارگردان ارمنستانی اظهار داشت: جشنواره هنرهای نمایشی هایفست که یکی از رویدادهای مهم در ارمنستان است در دو بخش تئاتر صحنه‌ای و خیابانی برگزار می‌شود.

وی که در هشتمین دوره جشنواره تئاتر خیابانی مریوان هم حضور داشته است، گفت: تماشای تئاتر خیابانی آدم‌ها را با فرهنگ‌های مناطق مختلف آشنا می کند و این ظرفیت در این جشنواره بخوبی ایجاد شده است

الکساندر لیاخوف کارگردان گروه تئاتر رژه نمایش از اکراین هم با بیان اینکه ۲۵ سال از شکل‌گیری تئاتر خیابانی در اکراین می‌گذرد، گفت: تئاتر خیابانی در اکراین بیشتر به شکل پانتومیم و بدون دیالوگ اجرا می‌شود.

وی یادآور شد: دولت هیچ حمایتی از گروه‌های تئاتر خیابانی نمی‌کند و همگی از طریق بخش خصوصی و درآمدزایی خود گروه‌ها فعالیت می‌کنند.

این کارگردان اکراینی اظهار داشت: بتازگی پیشنهاداتی مبنی بر برخورداری گروه‌های تئاتر خیابانی از کمک‌های دولتی داده شده تا بدین گونه کیفیت آثار افزایش یابد.

جوردی بلترامو کارگردان نمایش سولکس از کشور ایتالیا هم تئاتر خیابانی را تبادل و مبادله بین هنرمند و مخاطب دانست و گفت: وجود تماشاگران مشتاق و خوب منجر به اجرایی موفق و تئاتری ارزشمند می‌شود.

وی افزود: رشته‌ای دانشگاهی ویژه تئاتر خیابانی نداریم ولی در طول سال  کارگاه‌ها و سمینارهای آموزشی زیادی در این خصوص برگزار می‌شود.

این کارگردان ایتالیایی اظهار داشت: گروه‌های تئاتر خیابانی از دولت خیلی کم مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند بنابراین فعالان این عرصه از طریق اجراهای مختلف و شرکت در جشنواره‌ها کسب درآمد می‌کنند.

بلترامو در مورد اجرای گروه خود در سنندج گفت: لحظه‌ بیاد ماندنی از حضور مردم این شهر را شاهد بودم که در کمتر جایی از دنیا نظیر آن را می‌توان یافت.

وی اضافه کرد: هنر خود را به آنها عرضه کردم و آنها فراتر از هنر به من باز گرداندند و این تجربه ارزشمندی برای من بود.

۹۹۳۶/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.