شهرستان سروآباد به دلیل شرایط خوب آب و هوایی، اقلیم مناسب، دره های عمیق، کوه های مرتفع و چشمه های آبی فصلی مکان مناسبی برای کشت انواع محصولات باغی نظیر انجیر است.

انجیر میوه ای خوشمزه و شیرین است که خداوند متعال در قرآن کریم به آن قسم یاد می کند و دارای خواص درمانی زیادی برای بدن انسان می باشد، انجیر که در مناطق نیمه گرمسیری رشد می‌کند با گرم شدن هوا در فصل تابستان در تیر و مرداد شروع به رسیدن می کند و در شهریور ماه برداشت آن آغاز می شود.

برداشت انجیر از باغات روستای گوواز در سروآباد

 کاهش ۳۴۰ تُنی انجیر باغات سروآباد

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد روز یکشنبه در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: انجیر یکی از محصولات ارگانیک و بومی شهرستان است که ۱۰۰ هکتار از باغات این منطقه زیر کشت این محصول رفته است.

محمد رحیمی، سروآباد را قطب تولید انجیر استان کردستان معرفی کرد و افزود: سالانه بیش از ۵۰۰ تُن انجیر از باغات منطقه بر داشت می شود که رتبه اول استان کردستان را از این لحاظ به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه متوسط برداشت انجیر در هر هکتار از باغات ۶ تُن است، اضافه کرد: در سال جاری قبل از آغاز برداشت انجیر به دلیل ریزش این محصول ۶۰ درصد کاهش تولید را شاهد هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی سروآباد یادآور شد: امسال ۳۴۰ تُن کاهش عملکرد تولید انجیر در باغات این شهرستان داریم که منجر به خسارات ۱۷ میلیاردی به تولیدکنندگان شده است.

رحیمی گفت: براساس بررسی که کارشناسان و محققین مرکز تحقیقات کشاورزی انجام دادند دلیل اصلی ریزش انجیر کاهش فعالیت یک نوع زنبور بنام بلاستوفاگا در زمان گرده افشانی درختان است که فعالیت این نوع زنبور به احتمال زیاد بخاطر بارش های مداوم باران در فصل بهار است.

وی افزود: مقرر شد مرکز تحقیقات در قالب یک پروژه تحقیقاتی دلیل اصلی کاهش فعالیت زنبور بلاستوفاگا را بررسی و مطالعه کرده و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان نیز در قالب کلاس های آموزشی و ترویجی در حال اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به باغداران است.

رحیمی اظهار داشت: شهرستان سروآباد با توجه به ظرفیت و پتانسیل بالایی که دارد می‌تواند در پنج سال آینده در صورت فراهم شدن شرایط و اعتبارات لازم سطح زیر کشت باغات انجیر را تا سه برابر افزایش دهد.

وی تاکید کرد: پایین بودن هزینه تولید انجیر و ارزش اقتصادی بالای آن باعث شده این محصول از ضریب اشتغال زایی بالایی برخوردار بوده به طوری که می توانیم ادعا کنیم در هر هکتار یک نفر و نیم شغل ایجاد شده است.

مدیرجهاد کشاورزی سروآباد افزود: انجیر سبز یا استهبان از گروه انجیرهای ازمیری که به صورت دیم کشت شده و به صورت خشکبار مصرف می شود و انجیر سیاه یا سان پدرو که به صورت آبی قابل کشت بوده و به صورت تازه خوری مصرف می شود، مهمترین ارقام انجیر باغات این شهرستان است.

رحیمی یادآور شد: ارقام انجیر تولید شده در باغات شهرستان سروآباد تحت عنوان شاه انجیر، زرد، موجیفی (نجفی)، سیاه، کویله و کشاورزی (شیرازی یا استهبان) نامگذاری شده است.

به گفته وی، بیشترین سطح باغات انجیر شهرستان سروآباد در روستاهای گواز، ژیوار، سلین، بلبر، ناو و نوین واقع شده که در حجم بسیار زیادی است و باعث ایجاد درآمد مناسبی برای اهالی این روستاها شده است.

وی تاکید کرد: این محصول به دلیل نبود صنایع تبدیلی و سردخانه در سطح شهرستان بیشتر به صورت تازه خوری، خشکبار و یا به صورت فرآوری شده مانند مربا و شربت مصرف می شود.

طرح توسعه باغات مهمترین خواسته باغداران و کشاورزان است

یکی از باغداران روستای گواز نیز در گفت‌ و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باغدار نمونه انجیر در سروآباد هستم که یک هکتار باغ دارم و سالانه بیش از یک تُن و نیم انجیر از این سطح برداشت می کنم.

اخلاق محمدیان افزود: یکی از مشکلاتی که ما باغداران روستای گواز داریم بحث توسعه باغات است که به یک دغدغه و مطالبه مهم مردم این روستا تبدیل شده است.

وی یادآور شد: در چند سال گذشته بحث توسعه باغات در روستای گواز را به مسئولین جهاد کشاورزی اعلام کردیم اما با مشکل منابع طبیعی روبرو شدیم و اداره منابع طبیعی نیز پاسخگوی ما نیست.

محمدیان اضافه کرد: سال گذشته ۱۵ خانوار از شهرهای همجوار به روستای گواز مهاجرت معکوس داشتند و در صورتی که طرح توسعه باغات در این روستا اجرا شود خانوارهای بیشتری به روستا باز می گردند.

وی افزود: مردم روستای گواز به کشاورزی و باغداری علاقمند هستند به طوریکه یک هزار متر زمین در این روستا می تواند مخارج کامل یک خانوار چهار نفری را تامین کند لذا از مسئولین خواهشمندیم طرح توسعه باغات روستا را هر چه سریعتر اجرایی کنند تا مهاجرت معکوس در این روستا اتفاق نیفتد.

محمدیان تاکید کرد: مردم روستای گواز علاقمند به زندگی و ماندگاری در روستا هستند و از زندگی شهرنشینی دوری می کنند اما اگر زمین کافی برای کشاورزی و باغداری نداشته باشند منبع درآمدی نداشته و مجبور به مهاجرت به حاشیه شهرها هستند.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی بیش از ۵۰ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.

۷۳۵۴/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.