مدیرکل دامپزشکی کردستان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: فاز اول واکسیناسیون رایگان جمعیت دامی استان علیه بیماری تب برفکی از اول تیر آغاز و ۲۰ مرداد با عملکرد بسیار خوب اکیپ‌های بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی پایان یافت.

مجتبی ورمقانی با اشاره به اینکه اکیپ های دامپزشکی در سراسر استان برای انجام این فاز به یک هزار و ۱۷۶ روستا و واحد دامی صبح و شب مراجعه کردند، افزود: این تعداد دام شامل ۸۰ هزار ۶۶ راس دام سنگین و یک میلیون و ۱۷۸ هزار راس دام سبک است.

وی اظهار داشت: بیشترین میزان مایه کوبی در این فاز با ۲۰۴ هزار و ۱۲۸ راس مربوط به شهرستان بیجار و پس از آن با ۱۹۵ هزار و ۷۰۴ راس دام در شهرستان قروه انجام شده است.

ورمقانی اضافه کرد: این عملیات به صورت کاملا رایگان انجام شد و در بسیاری از موارد عملیات مایه کوبی توسط گروه های اعزامی بخش دولتی با پوشش مناطق پر خطر و نقاط مرزی و واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی در دو شیفت صبح و عصر انجام گرفت.

مدیر کل دامپزشکی کردستان یادآور شد: این عملیات با اولویت دام های حساس و با پوشش کامل مناطق مرزی و پر خطر و کانون های بیماری و با استفاده از ۶۵ گروه دولتی و بخش غیر دولتی و ۱۵ گروه بازرسی برای نظارت بر عملکرد اکیپ های مایه کوب انجام شده است.

وی با بیان اینکه امسال علاوه بر تب برفکی، سه میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام در این استان علیه بیماری های مشترک بین انسان و دام و واگیر دامی مایه کوبی می شوند، گفت: طرح واکسیناسیون رایگان جمعیت دامی استان علیه بیماری های بروسلوز، شاربن و آبله است.

تب برفکی یک بیماری مخصوص دام و احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم این بیماری است.

کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها داشته و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپرور کشور محسوب می شود که سالانه ۲۵ هزار تن گوشت قرمز، ۸۰ هزار تن گوشت مرغ و ۱۵۰ هزار تن شیرخام تولید می شود در حالیکه مصرف سالانه آن حدود ۴۵ هزار تن گوشت مرغ و ۱۷ هزار و ۶۰۰ تن نیز گوشت قرمز است.

جمعیت دامی استان کردستان حدود سه میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

۷۳۴۹/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.