رئیس جهاد کشاورزی کامیاران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اقدام که از شیوع آفت پروانه مینوز در بوته های این محصول جلوگیری می کند امسال در یک هزار و ۱۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی این شهرستان زنبور براکون رها سازی شده است.

بهرام کوشکی با اشاره به اینکه رهاسازی این زنبورها موجب پارازیته کردن کرم میوه خوار گوجه فرنگی می‌شود، گفت: از فواید (آفت کشی) این زنبورها طی سال جاری در سه مرحله برای مزارع گوجه فرنگی شهرستان استفاده شده است.

وی با بیان اینکه در سال جاری در این شهرستان ۲ هزار هکتار گوجه فرنگی کشت شده است، افزود: امسال کرم میوه خوار در بیش از ۸۰ درصد این مزارع شیوع داشته که تاثیر این زنبورها سه تا پنج روز بعد از رهاسازی در مزارع مشخص می‌شود.

کوشکی با بیان اینکه برای هر هکتار از این مزارع یک هزار زنبور براکون رهاسازی شده است، یادآور شد: سال گذشته این زنبورها در سطح ۷۰ هکتار نخود و ۱۰۰ هکتار گوجه فرنگی شهرستان مورد استفاده قرار گرفتند.

وی تاکید کرد: مبارزه بیولوژیک یکی از روش های مفید و مؤثر برای جلوگیری از خطرات آلودگی زیست محیطی، رعایت نکات بهداشتی، تولید محصول سالم، کاهش مصرف سموم کشاورزی و صرفه جویی در هزینه ها است.

کوشکی گفت: این نوع مبارزه غیر شیمیایی امسال برای دومین بار است که در استان کردستان به صورت آزمایشی در این شهرستان اجرا می شود و با توجه به نتایج بسیار خوب آن براساس برنامه برای سال‌های آینده در وسعت بیشتری اجرا خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی کامیاران این شهرستان را یکی از قطب های مهم تولید گوجه فرنگی کردستان اعلام کرد و اظهار داشت: این آفت در صورت کنترل نشدن تولید محصول را در هر هکتار بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد کاهش می‌دهد.

کوشکی اضافه کرد: محدوده فعالیت این زنبورها تنها در مزارع رهاسازی شده است و از آنجا که این زنبورها فقط در آزمایشگاه‌ها تکثیر می‌شوند، نگرانی بابت رشد جمعیت این زنبورها در مزارع وجود ندارد.

این نوع آفت به چهار شکل حشره بالغ پروانه، لارو، تخم و شفیره به برگ های گیاه حمله می‌کند و با ایجاد دالانهایی بر روی برگ ها و حالت لهیدگی میوه، آن را از بین می‌برد و  بیشترین مزارع هدف این آفت را مزارع گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و لوبیا تشکیل می‌دهند.

از مساحت ۱۸۵ هزار و ۲۰۰ هکتاری شهرستان کامیاران، ۱۳۲ هزار هکتار جزو عرصه های منابع طبیعی است که ۳۶ هزار هکتار آن جنگل و ۹۶ هزار هکتار آن را مرتع تشکیل می‌دهد.

کامیاران با ۱۰۲ هزار نفر جمعیت در ۶۵ کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.

۷۳۴۹ / ۳۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.