مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، گفت: حشرات مفید قدرت بسیار خوبی در کنترل آفت کرم گوجه فرنگی (هلیوتیس) دارند.

.به گزارش ایسنا منطقه کردستان، به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی، محمد غفوری در این باره اظهار کرد: امسال برای دومین سال متوالی موفق به پرورش حشره مفید به نام زنبور براکون شدیم که این حشره مفید قدرت بسیار خوبی در کنترل آفت کرم گوجه فرنگی (هلیوتیس) دارد.

وی تصریح کرد: این زنبورهای پرورشی به صورت رایگان بین کشاورزان شهرستان کامیاران توزیع و در سطح هزار هکتار مزارع گوجه‌فرنگی رهاسازی انجام شد که به طور موثری آفت را کنترل کرده به طوری که نیاز به مبارزه شیمیایی برای کنترل آفت مذکور نیست.

  مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، بیان کرد: این شیوه مبارزه، استفاده از دشمنان طبیعى آفات براى کنترل آنها روش بیولوژیک گفته می‌شود و این زنبورها با فلج کردن سیستم عصبی لارو آفات و تخم ریزی در درون باعث از بین رفتن آنها می‌شوند .

غفوری همچنین با اشاره به کنترل موثر آفت کرم گوجه فرنگی با استفاده از رهاسازی زنبور براکون در سال قبل، از استقبال چشمگیر کشاورزان از اجرای طرح مذکور در سالجاری خبر داد و اظهار امیدواری کرد مسئولین با حمایت از این طرحها شرایط را برای توسعه و استمرار این گونه طرحها فراهم آورند تا بحث ارتقاء سلامت جامعه از مزرعه و سر سفره مردم با سرعت بیشتری تحقق یابد.  

وی خاطرنشان کرد: از مزایای مبارزه بیولوژیک می‌توان به مواردی از جمله کاهش مصرف سموم شیمیایی، کاهش هزینه تولید، تولید محصول سالم و با کیفیت، کاهش آلودگی های زیست محیطی و تولید دانش بومی و عدم وابستگی به واردات سموم اشاره کرد .

 



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.