سرپرست فرمانداری بانه محمد امین زاده روز دوشنبه در این گفت و گوی تلفنی با اشاره به اهمیت گشایش رفت و آمد مسافران از این نقطه مرزی در زمینه گسترش مناسبات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دو طرف مرز گفت: زیرساخت‌های لازم از جمله فضاها و ساختمان های اداری، امکان تردد مسافر و حمل کالا به صورت کاملا جداگانه انجام شده و آمادگی کامل ادارات و دستگاه‌های مرتبط برای تردد مسافران به منظور استقرار در این مرز فراهم است.

استاندار سلیمانیه اقلیم کردستان عراق هم با اشاره به دیدار چند روز پیش خود با برهم صالح رئیس جمهوری عراق و نشست های جداگانه با مقامات وزارت کشور و مدیرکل برنامه‌ریزی مبادی مرزی عراق اظهار داشت: حکومت مرکزی عراق موافقت نهایی با گشایش تردد مسافری از مرز سیرانبند بانه را مشروط به پایبندی کامل اقلیم به قوانین حکومت مرکزی و تعهدات موجود در این باره اعلام کرده است.

هه وال ابوبکر افزود: حکومت مرکزی عراق به منظور انجام هماهنگی ها و ایجاد و تقویت زیرساخت‌های لازم، سه ماه فرصت در اختیار حکومت اقلیم کردستان قرار داده بود که با پایان این مهلت اقلیم کردستان مجددا خواستار ۶ ماه فرصت برای عمل به تعهدات خود در راستای همسو شدن با قوانین حکومت مرکزی و ایجاد زیرساخت های اداری در مرز سیرانبند شده است.

وی یادآور شد: انتظار می رود ضمن موافقت با تمدید این فرصت، با همکاری جمهوری اسلامی ایران بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم تا این مرز به عنوان یک مرز مسافری میان دو کشور فعالیت خود را آغاز کند.

طرح مسافری شدن مرز سیرانبند بانه و ساز و کارهای قانونی لازم برای این منظور در چند سال گذشته بارها در دستور کار مسئولان ایرانی و اقلیم کردستان عراق قرار گرفته است.

با توجه به دیدارهای مکرر بین مسئولان هر ۲ طرف و تاکیدها و تلاش‌های گسترده مسئولان استانی تمامی زیر ساخت های اداری و ساختاری برای این منظور در مرز سیرانبند بانه فراهم شده و به نظر می‌رسد تصویب و اجرای کامل برنامه مسافری شدن مرز سیرانبند توسط اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق هم در مرحله نهایی شدن باشد.

۳۰۳۴/۹۱۰۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.