فراخوان نخستین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس کُردی زمستان سال گذشته در بین استان‌های مناطق کُردنشین اعلام شد و  این جشنواره در بخش‌های رقابتی، نمایشگاه و پژوهش از عصر امروز یکشنبه در عمارت خسروآباد سنندج آغاز بکار کرد.

بخش رقابتی این جشنواره شامل طراحی لباس، طراحی دوخت، طراحی پارچه و بخش مد و لباس است که ٢٧٠ اثر در بخش های مختلف به دبیرخانه این رویداد فرهنگی و هنری ارسال شده و در پایان آثار منتخب و برگزیده در اختتامیه معرفی و از آنها تجلیل می شود.

مژگان اردلان در بخش طراحی پارچه، پروین مُکری در بخش طراحی لباس، ناهید کریمی، مهشید زندسلیمی و محمدعارف تبرخون در بخش طراحی دوخت آثار رسیده به دبیرخانه این جشنواره را داوری کردند.

بخش نمایشگاه شامل مسابقه ایده تا اجرا (تیم‌های طراحی و لباس و دوخت)، زیورآلات، کیف و کفش محلی، غرفه تولید کنندگان پارچه و لباس کردی و بافت‌های سنتی محلی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در حاشیه افتتاحیه جشنواره و نمایشگاه مد و لباس کُردی در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: آشنا کردن نسل جوان با پوشش متنوع و اصیل مناطق کردنشین کشور از مهمترین ضرورت های برگزاری این جشنواره است.

جلال قلعه شاخانی ایجاد بستر تعامل و ارتباط بیشتر بین طراحان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان را از دیگر ضرورت‌های برگزاری این رویداد خواند و افزود: با برگزاری این رویداد امکان برقراری ارتباط بین زنجیره‌های تولید لباس کُردی بدون واسطه فراهم می شود و این یکی از نقاط قوت این برنامه به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: این نمایشگاه موجب می‌شود بانک اطلاعاتی کامل‌تری از طراحان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس کُردی ایجاد شود.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان گفت: در حوزه مد و لباس کُردی پژوهش‌هایی انجام شده است ولی نیاز به کار جامع‌تر و کامل‌تر در این رابطه وجود دارد که این رویداد به تحقق این مهم کمک خواهد کرد.

قلعه‌شاخانی افزود: فراخوانی برای شرکت دراین جشنواره اعلام شد و  طرح‌های افرادی که دارای اصالت لباس کُردی و جذابیت و زیبایی ظاهری بودند،مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: هر اقدام و برنامه‌ای فرهنگی برای اینکه نتیجه‌بخش و جریان ساز و تاثیرگذار باشد باید استمرار یابد بنابراین برنامه‌ریزی شده سالانه شاهد برگزاری جشنواره مد و لباس کُردی باشیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اظهار داشت: خارج از جشنواره به طور مستمر هم، واحد زیرمجموعه بنیاد بین‌المللی مد و لباس ایرانی در استان در زمینه مد و لباس کُردی فعالیت‌ دارد.

دبیر اجرایی جشنواره و نمایشگاه مد ولباس کُردی هم گفت: ۲۸ غرفه از استان‌های کردنشین شامل کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و خراسان شمالی در این نمایشگاه برپا شده و تا ۹ مرداد در عمارت خسروآباد سنندج پذیرای بازدید علاقمندان است.

شیدا مردوخی افزود: ۲۲ عکس هم با موضوع و محور لباس کُردی در محوطه عمارت خسروآباد در معرض دید عموم قرار گرفته است.

برگزاری ٦ کارگاه آموزشی شامل نشست توجیهی پژوهشی صنوف وابسته و همگن پوشاک و البسه کردی، کارگاه آموزشی پیشینه مد و لباس کردی به عنوان نماد حجاب و عفاف ایرانی اسلامی و کارگاه آموزشی استارت آپ مد و لباس اسلامی ایرانی، (جایگاه شرکت‌های دانش بنیان در حوزه ترویج و تبلیغ و مدل لباس ایرانی در فضای مجازی) در بخش پژوهش این جشنواره در طول برگزاری این رویداد فرهنگی،هنری در سنندج برگزار می‌شود.

این جشنواره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و موسسه فرهنگی هنری مستوره اردلان با همکاری بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی و حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور صیانت از هویت ملی تقویت همگرایی ملی و ترویج مد و لباس اسلامی ایرانی برگزارشده است.

۹۹۳۶ / ۳۰۳۴ 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.