به گزارش خبرنگار ایرنا، احساس می کند چشمانش نسبت به قبل کم سوتر شده است، شک ندارد بخاطر اشک هایی است که مدت هاست مهمان چشم هایش شده و خیال بند آمدن ندارد.
به چند ماه پیش فکر می کند که خانه اش پر بود از سر و صدا و شوخی های گاه و بیگاه تنها پسرش، به آرزوهایی که برایش داشت و دخترهایی که هر روز در خیال خود برایش نشان می کرد و به امروزکه با حرف های دکتر تمام رویاهایش را برباد رفته می بیند.
آمنه خانم حدود 50 سال سن دارد، شوهرش را سال ها پیش بدلیل بیماری لاعلاجی از دست داده و به غیر از آرمین که روزهاست روی تخت بیمارستان افتاده، یک دختر هم دارد که ازدواج کرده و در شهر دیگری زندگی می کند.
تمام سختی ها و مشقت های زندگی را بخاطر 2 فرزندش تحمل کرده و درست زمانی که می خواهد ثمره سال ها تلاشش را به نظاره بنشیند، دست روزگار برگه ای جدید از امتحانی سخت جلوی رویش قرار داد.
حدود یک ماه از آن تصادف وحشتناک گذشت، تصادفی که آرمین 24 ساله را روانه بیمارستان کرد و پزشکان چند روز پس از آن مرگ مغزی اش را تایید کرده و مهر پایانی بر تمام رویاهای مادر دلشکسته اش زدند.
مادر آرمین چند روزی بود که با خود کلنجار می رفت هر کاری می کرد نمی توانست دلش را راضی کند دستگاه هایی که مدتی است به فرزند دلبندش نفس می دهند را قطع کند.
اما با پیشنهاد مطرح شده از سوی یکی از پرسنل بیمارستان وسوسه شد و با خود فکر کرد حالا که دل خودش شکسته دل مادرو یا مادران دیگری را شاد کند و اجازه دهد قلب فرزندش در قلب دیگری بتپد، و نور چشمانش به زندگی پدر و مادر دیگری روشنایی هدیه دهد.
آری صحبت از اهدای عضو است، کاری سخت اما شیرین که تنها از عهده انسان هایی بر می آید که ققنوس وار پس از مرگ خود به زندگی هایی زیادی حیات دوباره می بخشند.
فرهنگ اهدای عضو کاری مهم و ماندگار است که امروز در کشور ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان فرهنگ سازی شده و در حال انجام است.
زمانی اگر از خانواده یک بیمار مرگ مغزی درخواست اهدای اعضای بدن عزیزش می شد در بیشتر مواقع با مخالفت روبرو می شدی اما امروز این موضوع به حدی نهادینه شده که در بسیاری مواقع خود خانواده ها پیشنهاد اهدای عضو می دهند و افراد زیادی در زمان حیات خود کارت اهدای عضو می گیرند.
امروز جامعه به این باور رسیده که با اهدای عضو عزیزان شان، چراغ زندگی بیماران نیازمند زیادی که در حال خاموشی است را روشن نگه داشته و حیاتی دوباره برای آنان به ارمغان بیاورد.
بر اساس اعلام انجمن اهدای عضو ایرانیان، سالانه حدود سه هزار بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور بدلیل نرسیدن به موقع عضو اهدایی، جان خود را از دست می دهند.
اهدای عضو در استان کردستان نیز همانند سایر استان های کشور فرهنگ سازی شده و سالانه اعضای بدن تعداد زیادی از افرادی که دچار مرگ مغزی می شوند با رضایت خانواده هایشان برای پیوند برداشته می شود.
کارشناس مسئول اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی کردستان می گوید: از سال 1389 تاکنون اعضای بدن 33 بیمار مغزی در استان با همکاری و عمل انساندوستانه خانواده هایشان به بیماران نیازمند اهدا شده است.
شیدا خیراللهی با بان اینکه سالانه افراد زیادی داوطلب صدور کارت اهدای عضو می شوند اظهار داشت: داوطلبان اهدای عضو علاوه بر مراجعه به این واحد می توانند با ثبت نام در سایت اینترنتی اهدای عضو ایرانیان ehda.center در این عمل خیر داوطلب شوند.
وی افزود: در این سامانه کد ملی هر فرد به صورت آنلاین کنترل شده و در صورتی که اطلاعات مطابق کارت ملی وارد شده باشد، کارت اهدای عضو صادر و متقاضی می تواند همان لحظه کارت خود را ذخیره و سپس چاپ کند.
کارشناس مسئول اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه سال گذشته اعضای بدن 9 بیمار مرگ مغزی در این استان به بیماران نیازمند اهدا شد، گفت: از این تعداد بیمار مرگ مغزی، پنج نفر در بیمارستان های استان بستری بوده و برای برداشت عضو به تهران اعزام شدند.
وی اضافه کرد: از این تعداد چهار نفر نیز در تهران بستری بودند که پس از کسب رضایت خانواده هایشان نسبت به اهدای عضو آنها اقدام شد.
خیراللهی افزود: در میان این بیماران تنها 2 نفر کارت اهدای عضو داشتند البته رضایت خانواده شرط اصلی اهدای عضو بیمار مرگ مغزی است و صدور کارت فقط جنبه فرهنگی دارد و نمی تواند مجوزی برای برداشت عضو در زمان مرگ دارنده کارت باشد.
وی یادآور شد: بیماران مرگ مغزی بدلیل فعال نبودن واحد پیوند اعضا در بیمارستان کوثر سنندج برای برداشت عضو به بیمارستان شریعتی تهران اعزام می شوند.
مرگ مغزی به معنی عدم بازگشت به زندگی است و زندگی بیمار وابسته به دستگاه است در صورت جدا شدن از دستگاه بعد از چند ثانیه او فوت می کند.
سطح هوشیاری این بیماران عدد سه است در حالیکه سطح هوشیاری انسان سالم عدد 15 است، بیمار مرگ مغزی در صورتی که اهدای عضو هم نشود بیشتر از هفت تا 10 روز زنده نخواهند ماند.
اعضای قابل اهدای فرد مرگ مغزی شامل قلب، ریه ها، کبد، روده ها، لوزالمعده و کلیه هاست ضمن اینکه برخی از بافت های بدن از جمله پوست، قرنیه، تاندون، غضروف، استخوان و دریچه قلب نیز قابل پیوند است.
31 اردیبهشت در تقویم به نام اهدای عضو نام گذاری شده تا یادآور یاد و نام آنهایی باشد که با اهدای عضو اگر چه در جمع ما نیستند اما یادشان همچنان باقی باشد.
7348/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.